Jag har nyss installerat klart min panna enligt denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59232/3#3

Allt fungerar mycket bra förutom min dyra, tryckstyrda cirkulationspump. Felet är att den pumpar alldeles för mycket även fast man har ställt den på lägsta läget. Om man t.ex. bara har laddat halva första tanken och sedan kör igång cirkulationspumpen så suger den värmen ur tanken på bara en kort stund även fast pannan (40kw) laddar för fullt. Den pumpar med andra ord mycket mer vatten än vad pannan hinner ladda. Returvattnet är endast några grader kallare än frammatningen p.g.a det höga flödet.

Finns det något sätt att begränsa pumpens flöde ytterligare? Det är en Wilo-pump.
 
Sätt en strypventil på returledningen, innan shunten.
 
Ok! Räcker det med en vanlig elementstrypning eller vad ska man ha? Returröret är 28mm.

Matss: Tack förresten för tipsen i förra tråden, det funkar mycket bra med laddningen! :)
 
Det finns strypventiler, injusteringsventil som passar på 28 rör, det sitter en ratt med siffror på dom så du ser hur mycket den är öppen.
 
?? Shunten ska ju stänga till så att du får lagom framledningstemperatur. Då sipprar bara lite av allt runtpumpat vatten tillbaka till tanken, vilket i motsvarande grad gör att bara lite vatten tas från tanken.
 
apersson: Japp, men om shunten ska reglera med det höga flödet så blir det extremt låg framledningstemperatur om man inte vill ha hög returtemp. Om huset behöver t.ex. 40°C vatten så blir returvattnet typ så högt som 35-38°C och det är ju inte så optimalt. Bättre vore om pumpen gick lite långsammare så man kunde ha t.ex. 40°C ut och kanske 25-30°C tillbaka.

Bjuris: Ok, ska kolla vad jag kan hitta. Har du en länk till någon sådan?

Hur mycket flöde rör det sig om i ett sådant här system? Jag har 16st element och ca 160m2.
 
Ronnie H skrev:
apersson: Japp, men om shunten ska reglera med det höga flödet så blir det extremt låg framledningstemperatur om man inte vill ha hög returtemp. Om huset behöver t.ex. 40°C vatten så blir returvattnet typ så högt som 35-38°C och det är ju inte så optimalt. Bättre vore om pumpen gick lite långsammare så man kunde ha t.ex. 40°C ut och kanske 25-30°C tillbaka.

Bjuris: Ok, ska kolla vad jag kan hitta. Har du en länk till någon sådan?

Hur mycket flöde rör det sig om i ett sådant här system? Jag har 16st element och ca 160m2.

Varför skall man ha så högt flöde?
Kan man inte strypa på termostathusen så man justerar in flödet?

Jag kör ut 50 grader och har 25 i retur.  Nu är jag iof lycklig ägare till ett par fläktkonvektorelemet så jag kan få samma returtemp som rumstemperaturen om jag vill. :)
 
Det är ju högt flöde jag inte vill ha. Jodå det går ju att strypa termostaterna, men det flödar för mycket ändå. Stryper man ännu mer blir det ju kallt i huset :)
Jag tror att en strypventil på returen är vad jag behöver. Frågan är bara vad man då ska ha den fina tryckstyrda pumpen till...

Det där med fläktkonvektorelement är nog inte helt fel! ::)
 
Ronnie H skrev:
Det är ju högt flöde jag inte vill ha. Jodå det går ju att strypa termostaterna, men det flödar för mycket ändå. Stryper man ännu mer blir det ju kallt i huset :)
Jag tror att en strypventil på returen är vad jag behöver. Frågan är bara vad man då ska ha den fina tryckstyrda pumpen till...

Det där med fläktkonvektorelement är nog inte helt fel!  ::)

Jag menar inte att du skall vrida ner termostaten så det blir kallare, om du tar bort termostaten så du kommer åt termostatventilhuset så bör man kunna ställa in en strypning på detta.

På mina lyfter man en liten ring som är graderad från 1-7 och ställer flödert på denna.

Sätt en fläktkonvekteor på ett delflöde av returen om du har ett rum som du vill ha lite grundvärme i tex källare eller hobbylokal.

Om du skall köpa en fläktkonvektor på Rinkaby så skall man inte köpa dom tillbehör som dom rekomenderar till denna.

Svårt att reglera en termostat som sitter under en plåtkåpa.

Köp en separat termostat och sätt på tilloppsledningen stället.

Returkopplet som dom rekomenderar passar om man sågar lite i en plastbit i kåpan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.