Jag håller på att få fjärrvärme installerat och fick idag frågan om jag ville byta ut cirkulationspumpen som sitter som standard i fjärrvärmecentralen mot en tryckstyrd dito. Det ska vara en Grundfos Alpha 2 L som man kan få för en merkostnad av 1500kr.

I mitt fall så är det nog rätt värdelöst då jag inte har några termostater på radiatorerna utan kör med innegivare istället. Alltså står radiatorventilerna i de flesta rum fullt öppna och då borde även den tryckstyrda cirkulationspumpen pumpa med "full" hastighet hela tiden.
Jag tycker att det även borde vara rätt onödigt med tryckstyrd cirkulationspump för de som kör med radiatortermostater om man har ställt in kurvan rätt...

Resonerar jag rätt?
 
Jag skulle föreslå en Svensk Perfecta pump de är grymt strömsnåla. våra drar bara 8 w stycket
 
D
Den tryckstyrda är en lågenergipump som drar avsevärt mindre ström även när denutför lika mycket pumparbete som den "vanliga". Jag har själv bytt cirkulationspump i min fjärrvärmecentral till en tryckstyrd (men främst lågenergi). Men jsg beställde min pump från Tyskland och sålde den gamla, så merkostnaden blev väl en knapp tusenlapp.

När det gäller ditt resonemang med tryckstyrning och "rätt" kurva så håller jsg inte riktigt med. Ser inte så stor mening med stt fintrimma kurvan så till den milda grad att termostaterna inte skulle strypa något när man har fjärrvärme.
 
Redigerat av moderator:
Ok, det kanske blir att göra som dig att byta den senare om andan faller på.

Nej visst kan det vara svårt/onödigt att få en perfekt kurva, men i mitt fall så blir det perfekt eftersom jag måste köra med innegivare.
 
Jag bytte till alpha2 enbart för att få ett tystare radiatorsystem. Störde mig på sus i elementen vilket försvann helt med nya pumpen. Sen att den dessutom betalar sig så småningom gör väl inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.