God eftermiddag!

Jag har ett problem med att tryckströmbrytaren till min vattenpump börjat slå av/på sig istället för att låta pumpen bygga upp tryck i systemet, som synes i denna video:


Systemet är uppbyggt ungefär såhär:
Schema över ett vattenpumpningssystem med märkningar för komponenter som hydroforpump, tryckströmbrytare, doseringspump, injektionsmunstycke och hydrofortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock med skillnaden att vi inte har hydrofor utan två hydropresser, i denna bild markerade med HP:
Vattenpumpssystem med rör, ventiler, tryckmätare och hydropresser (markerade som HP). Komponenter, delar och flöden markerade med färgpilar och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet startade efter att jag tagit loss och rengjort vår injektor (6) enligt instruktion när den inte kunde trycka in kmno4-lösning till inkommande vatten. Injektorn är återmonterad och fungerar, men istället har tryckströmbrytaren börjat spöka.

Som synes på videon så verkar felet inte vara tryckströmbrytaren, då även tryckmätaren går över stoppvärdet direkt när pumpen sätter igång. Men jag undrar helt enkelt, vad kan detta bero på och vad bör jag göra för att åtgärda det?

Jag har tömt och kollat tryck i hydropresserna som båda ligger på 2 bar. Pumpens tillslagstryck är enligt tryckmätaren på röret 3 bar men enligt manometer kopplad på hydropressen 2.5 bar.

Jag leker med tanken att sätta en liten strypning på röret till tryckströmbrytaren för att på så sätt få trycket dit att inte tvärt skjuta i höjden direkt pumpen slår på, men ville ändå rådfråga först om det kanske finns någon bättre lösning på själva grundproblemet.
 
Kwntet Kwntet skrev:
God eftermiddag!


Jag leker med tanken att sätta en liten strypning på röret till tryckströmbrytaren för att på så sätt få trycket dit att inte tvärt skjuta i höjden direkt pumpen slår på, men ville ändå rådfråga först om det kanske finns någon bättre lösning på själva grundproblemet.
om både manometern och tryckströmbrytare slår på fulltryck samtidigt så är det inte problemet med dessa - utan du har en strypning eller stängd kran efter inkopplingen av manometer/pressostat så att vattnet inte når hydropressen och efterföljande inkopplad utrustning.

lös det problemet först - inte skjuta budbäraren som säger att vattnet inte kan rusa vidare och därför bygger upp hög tryck av den orsaken.
 
X xxargs skrev:
om både manometern och tryckströmbrytare slår på fulltryck samtidigt så är det inte problemet med dessa - utan du har en strypning eller stängd kran efter inkopplingen av manometer/pressostat så att vattnet inte når hydropressen och efterföljande inkopplad utrustning.

lös det problemet först - inte skjuta budbäraren som säger att vattnet inte kan rusa vidare och därför bygger upp hög tryck av den orsaken.
Båda hydropresserna står bara en meter från tryckströmbrytaren och har uppskattningsvis rör med 36mm tjocklek till sig. Men visst, jag har resonerat i samma banor också. Kanske borde skruva loss hydropresserna och undersöka rören/inloppen till hydropresserna helt enkelt.

Men kan inte riktigt få huvudet runt hur ett sådant problem ska ha uppstått i direkt samband med att injektionsventilen rengjordes. Visserligen kan jag inte fantisera ihop något annan orsak som skulle lett till samma problem.

Kan ju vara skönt att skjuta budbäraren också så man får tyst på den jäkeln 🤣
 
Redigerat:
hsd
Precis så blir det om det inte finns luft i hydrofor/hydropress
Eftersom det är ett nivårör på tanken så bör det vara en hydrofor som vid normaltryck bör vattenpelaren vara i mitten på röret
Prova att stänga av vattentillförseln till hydroforen och töm ut vattnet fyll på vatten, om du har lite tur räcker det annars får man trycka in luft med en kompressor, bör finnas en nippel i toppen
 
Redigerat:
hsd hsd skrev:
Precis så blir det om det inte finns luft i hydrofor/hydropress
Eftersom det är ett nivårör på tanken så bör det vara en hydrofor som vid normaltryck bör vattenpelaren vara i mitten på röret
Prova att stänga av vattentillförseln till hydroforen och töm ut vattnet fyll på vatten, om du har lite tur räcker det annars får man trycka in luft med en kompressor, bör finnas en nippel i toppen
Det är hydropresser. Jag har redan tömt dem på vatten och med en kran öppen kontrollerat att förtrycket i gummibälgen är 2 bar.
 
hsd
Är det luft eller vatten i bälgen
Varför finns ett nivårör på tanken
 
hsd hsd skrev:
Är det luft eller vatten i bälgen
Varför finns ett nivårör på tanken
När jag tömt ur tryck från ventilen har det bara kommit luft, men har inte tömt ut allt så det går kanske inte att utesluta att det är vatten i botten på bälgen. Hur kontrollerar man det? Tömma bälgen helt på tryck och se så det inte kommer vatten?

Det finns inget nivårör på tanken, det är bara på ritningen (som kommer från vattenreningssystemets bruksanvisning) det sitter en hydrofor. Använde den som referens bara för att systemet är kopplat likadant. Men inget nivårör på de hydropresserna jag har.
 
Hydropresserna är två stycken challenger 450l och dom är kopplade på följande sätt:
CE-märkt expansionskärl för dricksvatten GC450-PC366 från Global Water Solutions LTD med 450 liters volym, 10 bar tryck och 90°C max temperatur. Challenger-märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hydropresser av märket Challenger 450L, kopplade till övriga anordningar i ett teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grej jag lagt märke till är att det alltid droppar lite vatten ur övertrycksventilen (9 bar) som sitter innan tryckströmbrytaren oavsett vad systemtrycket är på. Så den verkar inte vara helt tät, men det bör rimligen inte ha något att göra med mitt problem?
 
Redigerat:
hsd
Då måste det vara stopp i röret till hydropress, eftersom trycket stiger enligt manometer oc tryckbrytaren slår ifrån
 
Hej hopp hellelujah, problemet åtgärdat! Ganska guckigt rör må jag säga 😬

Nu skruvade jag isär och skrapade bort skiten manuellt. Men, finns det något verktyg som funkar bra för att rengöra rör invändigt längre sträckor? Tänker mig typ en vajer med någon kraftig stålborste på som man kopplar på skruvdragare? För vi har ett rör i en kulvert till ett gårdshus (ca 15m) som jag misstänker har liknande beläggningar, då vattnet där är ljust järnfärgat när man inte använt kranarna på några timmar men klarnar när man spolat en stund.
 
  • Guckigt rör med rost eller smuts i en kulvert, avfotograferat efter att ha skruvats isär för manuell rengöring. Rustikt arbetsmiljösområde runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ända är väll att rundpumpa med en extern pump, filter och rengöringsvätska om man ska ha bort all skit utan att plocka isär
 
hsd
Det är på grund av kemikalier, så jag hade bytt ut röret, från dospumpen till tanken , till plast
 
hsd hsd skrev:
Det är på grund av kemikalier, så jag hade bytt ut röret, från dospumpen till tanken , till plast
Det får kanske bli nästa gång dom satt igen om sisådär 15 år, nu är allt fungerande :) har det att göra med att man använder olika metaller i kopplingarna? Har för mig att jag läst om det. Om jag skjuter från höften tror jag att det är en t-koppling av järn, bussning av mässing och sedan ett kopparrör vidare till tankarna.
 
Jag rensade ett motorblocks kylkanaler som var helt igen igentäppta (Perkins 1.08 med direktkylning, saltvatten) med en vanlig stålwire och borrmaskin.
Den hoppar runt i rören ganska bra av sig själv, man kan öppna upp kardelerna i änden också.
Den blir större om man kör den baklänges mot vridningen.
 
hsd
Det är nog kemikalier som ställer till det, men plast brukar klara detta
Vad använder Du för tillsatser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.