Om man har en 50 eller 100-liters kompressor som går till 10 bar känns det ju rätt onödigt att dra upp den till det bara för att pumpa en cykel, och sedan stå och blåsa ut all luft som är kvar när man är klar. Att stänga av manuellt är ju inget kul, dessutom kanske man får gå in o sätta på den igen om det inte räckte till. :)

Så, har någon sett någon tryckströmbrytare där man kan slå om trycket med en knapp eller spak?

T.ex så här:
Läge 1: 8-10 bar
Läge 2: 4-6 bar.

Hade varit smidigt!
Kanske går att modda en befintlig?
 
Jag har inte sett någon tryckströmbrytare med två inställbara värden.
Det går inte att modifiera en befintlig efter som tryckinställningen är mekanisk med bl.a. fjäder.

Det går att bygga ihop med hjälp av två tryckvakter, en växlande (vrid)strömställare med rätt antal poler, lite rör/kopplingar.
 
Varför blåser du ut all luft när du är klar?
 
Läste nånstans att det rostar annars och att man därför skall tömma tanken på fukt när man är klar (för dagen).

Sen behöver ju inte kompressorn gå så mycket om man går ner till ett lägre arbetstryck i tanken, när man inte behöver mer tryck ut.
 
Demmpa skrev:
Det går att bygga ihop med hjälp av två tryckvakter, en växlande (vrid)strömställare med rätt antal poler, lite rör/kopplingar.
Funderade också på det. Med backventiler på något sätt så att inte den på lågt tryck börjar tryckavlasta när den når sitt stopptryck, och den andra kör kompressorn.
 
Jag har två kompressorer en från 1963 och en från 1988. Har aldrig tömt dessa på luft någon gång. Tror verkligen att detta är ett ickeproblem. Jag dränerar kanske 3ggr/år.
 
Hoppsan, 1963 och 1988. Det är ju ett tag sedan. Det låter onekligen som ett icke-problem!
Undrar hur folk gör i allmänhet...
 
Chaly
martin43 skrev:
Hoppsan, 1963 och 1988. Det är ju ett tag sedan. Det låter onekligen som ett icke-problem!
Undrar hur folk gör i allmänhet...
Jag dränerar när jag kommer ihåg och tömmer aldrig på tryck. Det är jag för snål för. :)
 
Vad har ni för torra miljöer? Jag kan få "ganska mycket" vatten även på korta pass. En tank gav endel rostvatten efter att ha stått en vecka efter missad dränering. Så jag dränerar nu mer efter varje användande & låter kranen stå öppen till nästa tillfälle. Men visst känns det onödigt.
 
Köp en cykelpump istället... ;)
 
Har kommit fram till att det verkar onödigt att tömma hela tanken. När den stått o svalnat några timmar öppnar jag kranen lite så kommer vattnet ut, sen får den stå med tryck.
 
martin43 skrev:
Har kommit fram till att det verkar onödigt att tömma hela tanken. När den stått o svalnat några timmar öppnar jag kranen lite så kommer vattnet ut, sen får den stå med tryck.
Törs man göra det här med 10 bar i tanken eller händer det dåliga saker då?
 
Kan stänka en del om du inte har kondensavlopp till tanken.
 
Det är väl det man ska?
Eller ska man stå med blåspistol en kvart o sänka trycket till 2 bar o sen öppna?
Det händer just inte mycket alls eftersom man öppnar så lite så rinner eller skvätter vattnet ut, sen pyser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.