Hej,

Bor sen ett par år i ett gammalt hus där vatten drogs in i slutet av 80-talet.

Sen en tid tillbaka löser pumpens motorskydd/säkringen ut vilket får till följd att hydroforen (nästan) töms på vatten eftersom man ovetandes fortsätter använda kranar etc tills trycket i kranarna är så lågt att man fattar att nåt inte stämmer. Varpå man masar sig ut i garaget och trycker på motorskyddet igen.

Jag googlade ett par rundor och kom till slutsatsen att det är tryckströmbrytaren som krånglar och har knackat en del på röret som den sitter på - det hjälpte rätt bra under ca en månad. Men sen började motorskyddet lösa ut allt oftare varpå jag skruvade loss tryckströmbrytaren och gjorde rent den så gott det gick. Framförallt röret som den sitter på var rätt igensatt. Till saken hör att det är lerjord där vi bor och det sätter sig på insidan av rören och hydroforen.

Efter rengöring blev det bättre, men nu, ca två veckor senare fortsätter den lösa ut hela tiden.

Så, frågan är till gruppen är: ska jag byta tryckströmbrytaren mo en ny eller kan det vara något annat som är fel? Eller har jag misslyckats med att göra rent den? (Jag skruvade inte isär den, utan torkade mest där röret kommer in).

Vad tror ni? Tacksam för hjälp!
 
  • En tryckströmbrytare ansluten till vattenrör och hydrofor, med synliga igensatta delar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det sitter ett litet membran med ett litet hål i, i själva tryckströmbrytaren, har du rengjort det?
Kan det ha något med strömförbrukningen att göra? Felaktigt värde? :thinking:

Har du haft problem med smuts i röret kanske det ligger något i det?!

Det ser ut som du har en av typen TBE-3 tryckströmbrytare...
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Löser motorskydet ut beror det på att motorn drar för mycket ström eller att den drar ojämnt mellan faserna.
För mycket ström beror på att motorn går för tungt eller fel på motorn. (Eller möjligen felinställt motorskydd, men eftersom det fungerat så antar vi att det står rätt.)
Ojämn strömförbrukning mellan faserna beror på fel i motorn eller glapp/dålig kontakt. Glappet kan sitta i tryckbrytaren, men likagärna någon annanstans. Undersök alla anslutningar och tryckbrytarens kontaktytor.
Sedan kan det ju vara fel på motorskyddet.
Jag skulle börja med att mäta upp strömmen, men det kräver ju att man har något att mäta med.
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det sitter ett litet membran med ett litet hål i, i själva tryckströmbrytaren, har du rengjort det?
Kan det ha något med strömförbrukningen att göra? Felaktigt värde? :thinking:

Har du haft problem med smuts i röret kanske det ligger något i det?!

Det ser ut som du har en av typen TBE-3 tryckströmbrytare...
Vet inte riktigt vad ett membran egentligen är :) men jag torkade med en trasa kring det lilla hålet där vattnet möter tryckströmbrytaren. Kommer ihåg att det stack ut en liten metallsticka ur hålet.
 
Krilleman
Man måste nästan ha plockat isär en för att förstå vad jag menar.

Snabb googling ger inga informativa bilder tråkigt nog...
 
  • Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Löser motorskydet ut beror det på att motorn drar för mycket ström eller att den drar ojämnt mellan faserna.
För mycket ström beror på att motorn går för tungt eller fel på motorn. (Eller möjligen felinställt motorskydd, men eftersom det fungerat så antar vi att det står rätt.)
Ojämn strömförbrukning mellan faserna beror på fel i motorn eller glapp/dålig kontakt. Glappet kan sitta i tryckbrytaren, men likagärna någon annanstans. Undersök alla anslutningar och tryckbrytarens kontaktytor.
Sedan kan det ju vara fel på motorskyddet.
Jag skulle börja med att mäta upp strömmen, men det kräver ju att man har något att mäta med.
Vart skulle du börja mäta? Jag har en voltmeter.
 
  • Gilla
Lars Grankvist och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Man måste nästan ha plockat isär en för att förstå vad jag menar.

Snabb googling ger inga informativa bilder tråkigt nog...
Ok, men såhär: när tryckstörmbrytaren känner av trycket, då gör den väl det genom hålet?

Eller menar du att jag borde skruva bort så att jag gör rent bakom det lilla hålet? (För då är man ju liksom inne i mekaniken - antar jag)
 
Det du ska göra först och billigast är att rengöra tryckströmbrytaren, du sa att du torkat men det räcker inte du får här hur det ser när man ska ta isär en sådan. Men bryt strömmen först, nu syns det inte riktigt hur brytaren sitter fast. men tycks mig se att du kommer åt dom sex skruvarna bra
 
  • Nedmonterad tryckströmbrytare med smutsavlagringar, bredvid en urtagen rund komponent och småskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad tryckströmbrytare med sex synliga skruvar och smuts runt öppningen på en fläckig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blodpudding och 1 till
  • Laddar…
Tack! Yes ska skruva isär och göra rent ordentligt. Återkopplar sen. Tack alla!
 
Kanske du måste skruva bort den nedre delen från röret för att kunna rensa det, det är uppförsbacke på röret och i det så samlas det mycket smörja och det samlas även i den delen på bild 2. Det kan se ut som vasselin men är saltsmet från jordens inre eller grötigt i alla färger
 
Jag plockade isär och rengjorde membranet. Det var rätt geggigt och en bit av själva metallen (alltså från koppen som ligger mot membranets undersida) hade också lossnat (syns dock dåligt på bild).

Efter 24 h löste motorskyddet ut igen, men nu har det fungerat utan avbrott i 6 dygn så allt pekar på att detta var problemet.

Tack för hjälpen!
 
  • Rengjort membran med metallbitar och smuts i mitten, omringat av en fläns med bultar, indikerar underhållsarbete på maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rengjort membran i en pump med synliga kablar och en metallbit som lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på hur gammal tryckströmbrytaren är, så kan det vara brända kontakter i vita delen där dom sitter, kanske kommer att fungera nu med att det blir ett mer kraftigt tillslag, men fortsätter det att lösa MSK ( inte matsked;) ) så blir det att byta brytaren
 
J jonaserik skrev:
Beroende på hur gammal tryckströmbrytaren är, så kan det vara brända kontakter i vita delen där dom sitter, kanske kommer att fungera nu med att det blir ett mer kraftigt tillslag, men fortsätter det att lösa MSK ( inte matsked;) ) så blir det att byta brytaren
Japp, plan b är att köpa en ny :)
 
Om motorskyddet löser ut är det till 99% kontakten i tryckströmbrytaren som är boven. Dålig kontakt där kan göra så en fas faller bort till pumpmotorn och motorskyddet löser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.