Vid vår sommarstuga byggde vi ett Attefallhus 2016 och då fixades det också koppling för vattnet till vårt gamla hus. Inkopplingen gjordes under badrummet. Eftersom vi hade haft problem med tryckstötar i vattensystemet efter att vi bytte hydropress och trycket blev uppskruvat till 4 bar så beställde vi inmontering av tryckstötdämpare också. De sitter således under badrummet också. Fungerade sommaren 2016.
Men nästa sommar var stötarna där igen och då insåg jag att dämparna suttit kvar under vintern och antagligen frusit sönder inuti....
Så då skulle de bytas, varvid jag upptäckte att rörisen verkar ha fuskat vid montaget...
På bilden jag visar nedan så ser man ett urklipp ur montageanvisningen från FMM där det står:
- Använd T-koppling FMM 1862 (G3/8)
- Tryckstötdämparen skruvas direkt i T-kopplingen (o-ringstätning)

Sedan ser man hur det i verkligheten monterades!
- Ingen special-T-koppling utan en vanlig standardkoppling!
- Dämparen har inte skruvats in i T-kopplingen utan i stället har han satt en mellan-nippel där
- Sen har han skruvat dämparen i nippeln
- Allt har tätats med lin-drev plus nån sorts grå massa

Alltså är det ingen o-ringstätning i funktion och dessutom är det ett elände att byta dämpare!
Nu undrar jag ifall de rör som syns (troligen plast dia 15-16 mm eller så) kan användas till det T-koppling, som dämparen skall monteras med? I så fall skulle jag kunna köpa både ny dämpare och T-koppling till både varmt och kallt vatten.
Sen får jag byta T-kopplingarna och använda de klämringar som sitter där redan. Och sist skruva in dämparen.
Och sedan vid vinterstängningen skruva av dämparna och ersätta dem, med passande lock för säkerhets skull.
F.ö. vad betyder beteckningen G8/8????
Är det någon varningssignal som kan ljuda här?

Montageinstruktion för tryckstötdämpare och fotografi av felaktig installation med standardkoppling och extra nippel utan o-ringstätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där FMM T-kopplingen, skulle jag tro är en vanlig T-koppling, borde inet spela någon roll vilken man tar. Men på bilden ser det ut som den är avsedd för 10 eller 12mm rör. Jag skulle tro att du har 15mm. Därmed har han fått sätta en förminskningsnippel till dämparen. Man kan fråga sig varför han inte utnyttjade O-ringstätningen. Om det verkligen är lin även i den kopplingen.

G 3/8 är beteckningen på en standard rörgänga. Jag tror att det är den som även kallas R10
 
Nu är jag inte röris, så ta följande med en nypa salt...
Manualen säger att det finns t-koppling med klämring för 10 och 12 mm rör. Du skriver att ni hade 15-16 mm rör. Därav måste det antingen användas en förminskning för rören eller en annan koppling som är gjort här. Lin och tätningsmassa är enligt allt jag hört inget fel på, till och med så verkar det vara att föredra enligt många. Kanske någon annan har mer att säga till om.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det FMM T-röret har en konisk botten där tryckdämparens o-ring tätar mot. Men eftersom dämparen monterats mitt på ett pex-rör, så är det enklast att göra som de har gjort. Det är enkelt att byta den ändå. Bara att lina dit den nya.
Är lite märkligt att det ska behövas tryckdämpare ändå. Är det när ni kör diskmaskin eller liknande som det smäller ?

Är stugan helt kallställd under vintern?
 
L lordi skrev:
Det FMM T-röret har en konisk botten där tryckdämparens o-ring tätar mot. Men eftersom dämparen monterats mitt på ett pex-rör, så är det enklast att göra som de har gjort. Det är enkelt att byta den ändå. Bara att lina dit den nya.
Jag förstår, men för en amatör verkar det enklare om det sitter en o-ring som man drar mot. Nu måste man försöka labba med lin och det är jag ganska ovan vid. Gängtejp är kanske enklare?
Är lite märkligt att det ska behövas tryckdämpare ändå. Är det när ni kör diskmaskin eller liknande som det smäller ?
Nej, men när vi stänger av vattnet med antingen diskbänksblandaren eller tvättställsblandaren (båda är engreppsmanövrerade) så smäller det till under golvet där rören löper. Olika högt beroende på hur fort man stänger och antagligen också på vilket tryck det f.n. är från hydropressen. Den är ställd på mellan 2 och 4 bar. Blandaren i diskbänken fanns när vi köpte stället 2001 och tvättstället fixades på hösten 2015 vid en badrumsrenovering.
Är stugan helt kallställd under vintern?
Stugan är uppvärmd till c:a 6-10 C under vintern. Men utrymmet under badrumsgolvet där dämparen sitter är inte uppvärmt. Så när vi stänger för vintern så tömmer vi systemet på vatten för att undvika frostskador. Tyvärr tänkte jag inte på att dämparen säkert innehåller vatten som inte töms ut och därför fryser...
 
Lina koppling,

Klämringskoppling,
 
B Bo Berglund skrev:
Jag förstår, men för en amatör verkar det enklare om det sitter en o-ring som man drar mot. Nu måste man försöka labba med lin och det är jag ganska ovan vid. Gängtejp är kanske enklare?
Nej, men när vi stänger av vattnet med antingen diskbänksblandaren eller tvättställsblandaren (båda är engreppsmanövrerade) så smäller det till under golvet där rören löper. Olika högt beroende på hur fort man stänger och antagligen också på vilket tryck det f.n. är från hydropressen. Den är ställd på mellan 2 och 4 bar. Blandaren i diskbänken fanns när vi köpte stället 2001 och tvättstället fixades på hösten 2015 vid en badrumsrenovering.

Stugan är uppvärmd till c:a 6-10 C under vintern. Men utrymmet under badrumsgolvet där dämparen sitter är inte uppvärmt. Så när vi stänger för vintern så tömmer vi systemet på vatten för att undvika frostskador. Tyvärr tänkte jag inte på att dämparen säkert innehåller vatten som inte töms ut och därför fryser...
Ok. Men 4 bar är ju inte så högt. En kvalitetsblandare ska klara högre tryck än så utan problem. Är inte ovanligt med 5-6 bars tryck i kommunalt anslutet vatten. Ibland kan felet fortplanta sig, så när man stänger en blandare så smäller det i en dålig backventil i en varmvattenberedare eller WC-stol t ex.

Om ni har underhållsvärme i stugan så kanske man skulle montera dämparna inomhus istället. Man brukar ofta sätta dem under diskbänk eller handfat.
 
Kan ju också vara ide att montera tryckdämparen " vertikalt uppåt" , så att ev vatten rinner ut i rören när vattnet tappas ur för vintern.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan ju också vara ide att montera tryckdämparen " vertikalt uppåt" , så att ev vatten rinner ut i rören när vattnet tappas ur för vintern.
Tyvärr går det inte för rören går alldeles under golvet, dvs 4-5 cm upp till "taket" i utrymmet.
Kanske att det går att vrida dem så att de i alla fall lutar lite åt rätt håll...
Får kolla innan jag slår på vattnet till helgen.
Det är leveranstid på dämparna så jag kan inte byta dämpare då.
 
Tack för era inlägg. Tack vare det förstod jag att någon lyckats montera tryckstötdämparen (FM Mattsson med o-ring och utv G10, 3/8") m.h.a lin & pasta på vanlig rör-koppling, och ej till det rekommenderade T-röret (inv G10, 3/8") som tryckstötdämparen är avsedd för med o-ringen som tätning.
Jag ville montera tryckstötdämparen på en Vatette T-koppling med kulventil som har 3st cu 15mm. Försökte först med lin, sedan med vanlig gäntejp, sedan med gängtejp som går att justera & backas, men det läckte ändå någon droppe då och då. Försökte återigen med lin & pasta som brukar fungera trots att det var få gängor på tryckstötdämparen. Till slut efter ca 3-5 försök med rätt mängd lin och med en Vatette planadapter 15mm (som planar till den 'vassa' rör-kanten på t-kopplingen, avsedd för slang med packning) fick jag det tätt.
Har som reservlösning köpt den speciella T-kopplingen med inv R10, 3/8" som tryckstötdämparen är avsedd för,
men då montera T-kopplingen med tryckstötdämparen under en Vatette kulventil 90graders istället, och då lättare att byta dämparen om den går sönder.
Nuvarande lösning har hållit tätt i 4 dgr nu, så det verkar fungera. Däremot lite svårare att få det tätt igen om/när tryckstötdämparen behöver bytas.
Anledning till tryckstötdämparen var att nyinköpt LG tvättmaskin stängde av och på vattnet så häftigt att vatten-tryck-stötarna orsakade sådant oljud i radhuset att jag var orolig att rören skulle börja läcka någonstans.
Med tryckstördämparen monterad försvann oljudet helt!
Se bifogade bilder på tryckstötdämparen och passande T-koppling för o-ringen, och min montering när tryckstötdämparen använder lin & pasta till 'vanlig' rör-koppling.
 
  • Orderbekräftelse för en FM Mattsson tryckstötdämpare G10, totalt 618 kr inklusive frakt, moms specificerad.
  • T-koppling för rörinstallation, metall, produktinformation och pris visas.
  • Förpackat tryckstötdämpare, etikett och följesedel från Proffsmagasinet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metall T-koppling och etikett med text, på plastpåse, anmärkning "Avsedd för trycktestbänkaren".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin och torktumlare staplade i ett kaklat badrum intill duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin och torktumlare staplade, LG ThinQ, vitt, badrumsinredning, moderna hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar nu också närbild på min montering av tryckstötdämpare på 'vanlig' 15mm rör-koppling.
Uppifrån till ned:
Tryckstötsdämpare utv R10, 3/8"
Bussning inv 3/8", R10 x utv 1/2", R15
Muff inv 1/2", R15 x inv 1/2", R15
Vatette planadapter cu15mm
Vatette T-koppling med kulventil cu15mm
Horisontell anslutning av inkommande vatten med cu15mm klämkopplng.
Bussning inv 1/2", R15 x utv 3/4", R20
Aqua-stop inv 3/4", R20 (upptill)
Aqua-stop utv 3/4", R20 (nedtill)
Vattenslang från tvättmaskin utv R20 med sil-packning.

Obs!
Om Aqua-stop används, får det bara finnas EN sil-packning.
Byt ut tvättmaskinens sil-packningen mot en vanlig packning.
Aqua-stop har egen sil-packning upptill, och om det finns dubbla sil-packningar fungerar den inte.
 
  • Gilla
Max52
  • Laddar…
Vattenanslutning och slangar bakom en tvättmaskin, mot vit kakelvägg och tvättmaskinens sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Max52
  • Laddar…
Tillbaka igen eftersom jag inte kunnat lösa problemet under pandemin...

De 3 somrar vi varit ute på landet har det smällt ifall man stänger blandarna för fort.
Nu skulle jag väldigt gärna få en lösning på detta, t.ex. genom att skruva fast en adapter mellan den T-koppling som sitter på rören och den 3/8" gänga som finns på tryckstötdämparen.
Jag vet ju inte vad som finns på rörkomponent-marknaden (är själv elektronikingenjör) så jag vore tacksam på förslag på adaptrar att sätta emellan.
Målet är alltså att lätt kunna skruva av dämparen inför vintern och förvara den inomhus frostfritt.
Det vore också bra att ha en plugg som passar samma ställe så att man kan täta vid vinterstängningen så att ifall man glömmer sätta tillbaka dämparen på våren så skall det inte bli översvämning...
Nedan är två bilder som visar hur det ser ut nu under badrummet och en hur själva dämparen ser ut.

Tror ni att rörisen försökt att fixa till det med delar han råkade ha med sig? Det ser olika ut för de båda dämparna...
Och vad skall jag göra i stället??

Rörkoppling med läckage, rostfritt stål, PEX-rör, vatteninstallation, under reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenrör med kopplingar och avstängningsventil, belyst och i skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cylindrisk metallbehållare med gängad anslutning, troligen en del av ett pneumatiskt eller hydrauliskt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lite svårt att tro att en tryckstötdämpare skulle frysa sönder så att den inte längre funkar. Det är ju som en mikrohydrofor, dvs en liten tryckbehållare med en luftkudde som tar stötarna. Läcker den vatten eller hur vet du att den är trasig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.