Har en del slag av is- och vattenmaskinen i kylskåpet. Verkar sitta en pumpdär eller en riktigt våldsam 2/2-ventil.
Hela köket matas med en 10-ledning så oavsett vad jag spolar med där som inte är mjukstängande smäller i övergången mellan källare och ovanvåning. Dvs, hastigheten är rätt hög i de här delarna.
Är livrädd att det ska bli ett läckage där det inte går att se så jag installerade nu till slut en tryckstötdämpare i samband med att Asko-diskmaskinen ska bytas ut mot något jag inte vet har en mjukstängande ventil (blir nog en ny Asko, eftersom de uppges alltid ha det).

Hur som helst så tycker jag att effekten är sådär. Det smäller fortfaranede, kanske inte lika mycket med absolut inte förväntad effekt (mina förväntningar var att detta skulle göra något magiskt).

Frågan är, har jag monterat rätt? I linje med förbrukaren borde ju hjälpa bäst?
På bilden syns inkommande med ett T som sticker ut, där har jag satt en kulventil sen ett T till där kylskåpet går upp och tryckstötdämparen går ner.

Någon som har goda erfarenheter av tryckstötdämpare som har några råd? Ska jag sätta en tryckstötdämpare till, nära där det smäller (dvs nära pannrummet)?

VVS-installation med rör, ventiler och en vattenmätare på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat att ställa kulventilen i " halvläge" för att se om det blir någon skillnad? Klarar ismaskinen ett lite lägre flöde ?
 
Nä, men det ska jag göra. Kulventilen är lite mer "option" som normalt inte har med dämparen att göra.
Ska prova och lyssna lite mera, det kan ju vara så att tryckstötarna minskat men att det som låter är kylskåpet själv och plastslangen som slår.

Installerade igår så har kanske inte riktigt utvärderat tillräckligt.
 
V
Montera dit en reducering
 
Lite off-topic, men den där snabbkopplingen längst ut som ansluter slangen är rent idiotisk. I industrin börjar de läcka luft efter några år.
Finns det ingen annan bra lösning på att ansluta en 1/4-slang (dvs ca 6.35mm diameter)?

Den läckte naturligtvis (som alla liknande koppingar gör efter en tid). Det borde väl finnas någon skärringsvariant för så små slangar? Slangen är av lite hårdare slag. Förmodligen en vattengodkänd variant av PE-slang. Dock inte så hård som en PTFE.
 
Alla mina tryckslag i huset försvann i och med att jag fick en tolv år gammal vattenmätare utbytt. Som natt och dag!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.