Hej!

Har under en månads tid nu blivit galen på tryckstötar i våra vattenledningar. Vi bor i ett flerfamiljshus bestående av 4 lägenheter. Vet ej när det är uppbyggt men misstänker tidigt 1900-tal. Omgjord villa.

Tryckstötarna kommer och går oberoende av ifall någon stänger en kran eller inte. Givetvis hörs det ibland när någon stänger en kran men enbart snabbt.

Däremot så låter det ibland som man tappar en boll på röret, alltså flera ”studs”. Har luftat alla element men hjälpte inte. Nu tror jag att det kommer från den blå manometern(?). Kan det vara något fel där eller är jag helt ute och cyklar?

Kan jag felsöka något annat innan jag tar in en VVS?
 
  • Vattenmätare med mätarställning: 00177 m³. Blå och gul, monterad på rör. Märke: Elster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare med blå och guld detaljer monterad på metall- och kopparledningar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den "Blå" är vattenmätaren för din lägenhet. Uppträder stötarna när du tvättar eller kör diskmaskinen?
Har du möjlighet att titta på, den lilla röda mätaren längst till vänster (graderad i dl ), när stötarna uppträder? Om den står still när stötarna finns, så är felet före din vattenmätare och kan t.ex. bero på att någon granne köpt ny tvätt/disk-maskin.
 
  • Gilla
Maljes
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den "Blå" är vattenmätaren för din lägenhet. Uppträder stötarna när du tvättar eller kör diskmaskinen?
Har du möjlighet att titta på, den lilla röda mätaren längst till vänster (graderad i dl ), när stötarna uppträder? Om den står still när stötarna finns, så är felet före din vattenmätare och kan t.ex. bero på att någon granne köpt ny tvätt/disk-maskin
Tack för så snabbt svar!

Nej upptäcker inget när vår disk/tvättmaskin körs.

Ska kolla på mätaren och se om den rör sig. Vad tror du nästa steg är? Kan det vara en enskild produkt? Ljudet eller studsandet kan uppkomma närsomhelst men vanligast är på morgon
 
M Maljes skrev:
Tack för så snabbt svar!

Nej upptäcker inget när vår disk/tvättmaskin körs.

Ska kolla på mätaren och se om den rör sig. Vad tror du nästa steg är? Kan det vara en enskild produkt? Ljudet eller studsandet kan uppkomma närsomhelst men vanligast är på morgon
Tillägg: Stötar sker utan att mätaren rör på sig. Alltså är det innan vår lägenhet det gäller
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ja, om du inte tappar något vatten och stötarna ändå finns kvar, så är felet hos någon annan.
 
Hör även ljud från den högra värmeväxlaren, liknande det jag hör i lägenheten. Kan den spöka? Och i sådana fall hur felsöker jag den?
 
  • Värmesystem med expansionskärl, mätare, pumpar och rör inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.