Hej,

När min och grannens vindslägenheter byggdes för ca 20 år sedan valde man att installera tryckstegringspumpar i lägenheterna, istället för att dra upp nya ledningar från källaren (vårt invatten är istället kopplade till grannen nedanförs vatten, absolut inte optimalt, men styrelsen vill att det skall fortsätta vara så). Min pump gick sönder för ett tag sedan och kastades då ut (tyvärr vet jag inte vad den hette). Nu, i samband med att badrummet renoveras skall den ersättas (det är inte ett alternativ att inte ha en, trycket är alldeles för lågt).

Jag är osäker på om min polska byggare och hans rörmokare har koll på tryckstegringspumpar så tänkte höra vad ni har för erfarenheter, vad man bör tänka på, märken och modeller som kan vara värt att titta på.
Det finns inte plats för en hydrofor och tryckstegringspumprn får inte heller vara för stor.
 
Krilleman
Kan du inte kika på vad din grannes pump är för sort så du kan köpa en likadan fast ny?

Eller har grannens pump också gått sönder och kastats?
 
  • Gilla
MickeCeder
  • Laddar…
Bra tips, men tyvärr vet grannen inte var hans är placerad... Låter såklart jättekonstigt, men mycket i våra lägenheter är (eller var, i mitt fall) inbyggt bakom väggen utan vettig access.
 
Risken är väl att hans rök i samband med att hans vvb sprang läck och mycket behövde byggas om.
 
Han har dock bättre vattentryck än jag (och det beror inte på att jag har trånga ledningar, för dessa har jag full koll på).
 
Grannen har ingen tryckstegringspump kvar, men är "nöjd" med sitt vattentryckt. Mitt uppmättes nu till 1,5 kg (jag vet inte riktigt vad det innebär, men rörmokaren tyckte det var väldigt lågt).

Rörmokaren föreslår nu att vi installerar en Grundfos CMBE 1-44 AVBE
grundfos.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är väl medveten om att en tryckstegringspump inte är den mest idealiska lösningen, men det är den som beslutats av föreningen och jag har inget annat val om jag vill få upp vattentrycket.

Som lekman så tänker jag mig att bäst lösning (minst dålig för de som jag delar vattenledning med) skulle vara om jag har en pump som ”drar” lite (istället för mycket) extra vatten från röret som delas med de två andra lägenheterna under lite längre perioder istället för att den ”drar” mycket men under kortare perioder (dvs endast samtidigt som jag spolar i mina kranar).

Jag har inte så mycket utrymme att spela på, men skulle jag kunna t.ex. kunna lägga till en liten trycktank på 20-30 liter som då genom att pumpen går med lägre "sug" från det gemensamma röret under en längre tid så att jag kan får ordentligt högre tryck, men där det inte märks så mycket för grannarna förutom om jag t.ex. duschar länge eller tappar upp ett bad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.