Hej!

Har haft en tråd tidigare om detta men den kändes inte riktigt aktuell längre så skapar en ny då jag känner att jag behöver få ordning på detta då jag är rädd att rören/kopplingarna ska ta stryk så småningom. Jag bor i en smålandsvilla från 2009 och har problem med att det blir rejäla tryckslag när man stänger av vattnet i kranarna i huset, både på kallvatten och varmvatten, det smäller också rejält när tvättmaskinen fyller på vatten. Smyger man av vattnet så blir det bättre men stänger man av kranen vanligt så smäller/dunkar det i rören.

Vi har två toaletter en på nedervåningen och en på övervåningen, den på övervåningen ligger precis över den på nedervåningen så det flesta vatten, avloppsledningar går i samma vägg som är väggen mellan toaletten på nedervåningen och tvättstugan. Det är i denna vägg som smällarna/dunkarna hörs. Är man på nedervåningen så är det mer som en smäll/dunk, men är man på toan uppe så är det mer ett skallarande, som rören inte är fastsatta ordentligt.

I tvättstugan testade jag att byta till en mjukstängande kran och det blev något bättre men inte bra, stänger man normalt kan man fortfarande höra en duns i väggen.

Vad fasiken gör man åt detta? Tryckslagsdämpare tänker jag inte fungerar eftersom det är hela huset och både varm och kallavatten. Bifogar lite bilder som jag inte vet om dom gör någon nytta men postar dom ändå. Det ena är en bild på väggen, inkommande vatten, samt luckorna där alla rör går. Det andra hur det ser ut innanför luckan.

Tacksam för alla tips!
 
  • Vattenrör och kopplingar synliga inuti ett väggutrymme, problembeskrivning av smällande ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutning med mätare och ventiler på en vit vägg och två vita luckor som döljer rörinstallationer i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 Be dem kolla backventil i mätaren när de byter nästa gång
2 Är huvudkranarna fullt öppna? Är de bara halvöppna kan man få slag.
3 För klena rördimensioner i huset
 
I InsidersUnited skrev:
1 Be dem kolla backventil i mätaren när de byter nästa gång
2 Är huvudkranarna fullt öppna? Är de bara halvöppna kan man få slag.
3 För klena rördimensioner i huset
1. Dom bytte mätare för ett par månader sedan, hade då hopp om att det skulle bli bättre men det är samma med den nya mätaren som med den gamla.

2. Huvudkranarna är fullt öppna, såg tips om tvärtom att man skulle stänga dom lite, men det hjälpte inte heller.

3. Kanske, men då är det ju kört, tänker inte byta alla rör. Tycker att på ett så pass nytt hus så borde det vara rätt, är ju dessutom pex rör i hela huset. Kanske inte spelar någon roll dock.
 
  • Gilla
Söker kunskap
  • Laddar…
Om trycket från vattenbolaget är för högt så kan man ju montera in en reduceringsventil som gör att man kan minska trycket.
 
  • Reduceringsventil i mässing för vattentrycksreglering, SYR315, DN20.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Om trycket från vattenbolaget är för högt så kan man ju montera in en reduceringsventil som gör att man kan minska trycket.
J Janne82 skrev:
1. Dom bytte mätare för ett par månader sedan, hade då hopp om att det skulle bli bättre men det är samma med den nya mätaren som med den gamla.

2. Huvudkranarna är fullt öppna, såg tips om tvärtom att man skulle stänga dom lite, men det hjälpte inte heller.

3. Kanske, men då är det ju kört, tänker inte byta alla rör. Tycker att på ett så pass nytt hus så borde det vara rätt, är ju dessutom pex rör i hela huset. Kanske inte spelar någon roll dock.
Lyfter den här tråden med att berätta att jag upplevt samma problem med tryckslag i villa byggd -99 under senaste året typ. Har inte klurat ut vad det berott på men fick idag bytt backventilen som sitter efter vattenmätaren och det löste problemet. Såååå gött!
 
  • Vattenmätare och avstängningsventil med röd spak markerad med blå cirkel på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.