Nu när jag ska isolera förrådet tänkte jag att det kan vara smart att sätta kopplingar för grovdammsugaren och tryckluften ute i carporten. Då slipper jag bära ut dom när dom ska användas i carporten.

Hur hade ni gjort med tryckluftskopplingen? Finns det koppling för att dra igenom en vägg och sätta på utsidan?

Tänk att dom får gå ut vid en regel.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar använda mässingsrördelar avsedda för tappvatten. Onödigt dyrt med mässing men utbudet är stort och SÅ mycket tryckluft har jag inte i källaren. Just genomgående fasta kopplingar klurade jag rätt länge på innan jag hittade förlängningsrör (Rinkabyrör 4082) samt deras flänsmutter (4267). Med dessa löser man den genomgående rörbiten. På utsidan monteras lämplig snabbkopplingshona, på insidan vadhelst man önskar dra installationen med. PA-rör kan rekommenderas, billigt och snabbmonterat.

Alla rörkopplingar tätar jag med gängtätning för hydraulik. Den fixerar gängorna så att inget roterar efter montage samt givetvis tätar.
 
Funderade länge och till slut blev det till att svetsa en genomföring i rostfritt och gängade ändar.

11958047_10153300714103143_5409660757700068427_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Ja att svetsa hade inte varit så dumt, dock så saknas svetsen :)

Ska forska vidare i mässing biten, det var ingen dum ide! Har du någa 90 graders böjar? Tänkte att en sån hade varit bra att gå upp mot tak med. Sen i själva förrådet så måste det ju funka med att dra vanlig luft slang.
 
Kolla Rinkabyrör, de har i princip allt :) Jag har rätt lågt i tak i verkstan så jag har satt ett ventilfäste (4265) i taket.
 
Du kan köra med vanliga tappvattendelar i Galv eller mässing. Tom klämringskopplingar och kopparrör.
Om du vill bygga en stam i taket så är 22mm kopparör rätt smidigt, ett par T stick på den med 22xR15X22 och så sätter man bara honor i sticket och ansluter sin slang.
 
Vad tror ni om att sätta en väggbricka ute i carporten med en snabbkopplings hona med en gänga på 1/2"?
 
Redigerat:
Tror det blir bra, har liknande under en källartrappan för att kunna pumpa cyklarna. Har iofs även tryckluft i garderoberna på bottenplan och ovanvåning :)
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
Jag har tänkt liknande, fast tvärtom, tänkt jag ska sätta kompressorn i carporten och dra koppling genom väggen åt andra hållet.
 
DennisCA skrev:
Jag har tänkt liknande, fast tvärtom, tänkt jag ska sätta kompressorn i carporten och dra koppling genom väggen åt andra hållet.
För att minska ljudnivån?
 
Huvudsakligen för att spara utrymme. Planen att skaffa en större gammal kompressor nån gång och göra en permanent installation
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
Krilleman
Jag har min kompressor i garaget. Sen har jag bara dragit vanliga elförzinkade stålrör med vanliga press-muffar/vinklar in till pannrummet. Ett vanligt fast uttag + en 10m vinda har jag.

Det behöver ju inte vara så avancerat!
 
Hur förkastligt är det att bara dra en vanlig tryckluftslang genom en betongvägg? Vet att det finns mycket regler när det gäller ständigt trycksatta system i fabriker och annat men hemma använder man ju inte teyckluft mer än högst sporadiskt...
 
Jag använder hydraulslang och tycker det fungerar utmärkt, ingen risk för höga tryck heller:)
Är det mindre ledningar eller tryck använder jag blå slangar, vet inte vad dom heter, i plast med snabbkopplingar som man bara trycker in slangen i kopplingen. Säkert någon som vet vilken slang jag menar, finns i massa dimensioner från mini till grov
 
Har köpt lite kopplingar och kopparrör. Även väggbrickan.
Återkommer med bilder när det är ihop kopplat och färdig isolerat förrådet.

Tack igen för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.