Hej.

Kan man använda en PEM-slang för tryckluft?

Verkstaden (med kompressorn, 500 L/min) ligger ca 30 meter från huset med garage.
Jag har redan ett markrör (160 mm ) mellan verkstaden och garaget/huset. I detta rör har jag el, data UPS-el m.m. och nu tänkte jag stoppa in en 32mm PEM-vatten-slang för tryckluft.

Jag antar att det blir ett tryckfall, men det bör räcka till att pumpa bildäck, driva en spikpistol m.m. Att köra en slipmaskin räcker det naturligtvis inte till.

PEM-slangar skall klara 10 bar, så det borde gå.

Har någon gjort nåt liknade och kan bidra med tips eller synpunkter?
 
Rent "tryckmässigt# är det inga problem. Det som kan vara bekymmret är om kompressorn levererar för varm luft, PEM-slangen är känslig för värme.
 
Mikael_L
Undrar om du inte borde montera en lufttork efter kompressorn. Annars är det stor risk att luften kyls av när den går i backen så fukt kondenserar ut där. Och efter ett tag är slangen full med vatten.
 
PEX är bättre.
 
Tack för alla svar.
I verkstaden har jag redan ett färdigt tryckluftsystem med lufttork m.m.
Men vatten kan det kanske bli i alla fall. Jag får väl 'blåsa ren' slangen varje sommar.

Johan Gunverth:
Vad innebär det att PEX är bättre?
 
Ljusbåge skrev:
Tack för alla svar.
I verkstaden har jag redan ett färdigt tryckluftsystem med lufttork m.m.
Men vatten kan det kanske bli i alla fall. Jag får väl 'blåsa ren' slangen varje sommar.

Johan Gunverth:
Vad innebär det att PEX är bättre?
Mer tåligt mot temperatur och mekanisk påverkan. Hårdare/mindre töjbart. Alla tryckluftsinstallationer med plaströr jag har sett har varit med PEX.
 
vi har PEMslang till tryckluft på jobbet allt ifrån 40-90mm. funkar fint
 
Kontrollmät hur varma rören blir där du tänkt att ansluta PEM.slangen.
Om jag kommer ihåg rätt så är maxtrycket på PEM-slangen bara tillåtet vid en temperatur upp till +20 grader, levererar man högre temperaturer ska trycket i ledningen reduceras. Jag tror du kan finna info om det på t.ex. Uponors hemsida.
Torkar du luften genom en "kyltork" eller genom ett filter?
Använder du en kyltork, är det inga problem att använda PEM-slang.
 
Sedan kan man göra som på alla äldre lastbilar, slå i en skvätt sprit men ta helst 99%-ig (T-röd är "bara" 96)

Protte
 
A
prototypen skrev:
Sedan kan man göra som på alla äldre lastbilar, slå i en skvätt sprit men ta helst 99%-ig (T-röd är "bara" 96)

Protte
Fast det är ju inte för att ta bort kondensen, den får man snällt släppa ur tankarna själv, spriten är ju för att kondensen som finns inte ska frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.