Vi ska bygga ett större trädäck till sommaren och undrar nu om man måste använda tryckimpregnerat virke eller om det finns annat som inte är hälsofarligt? Hur farligt är det med tryckimpregnerat? Försvinner de farliga ämnena efter ett tag?
 
Hej!

Jag tror inte att tryckt virke idag är så farligt att använda, men om du vill ha ett alternativ så kika på lärkträ. Gå in på svt.se och sök på Ernsts program Nya rum. Han byggde ett jättefint däck av lärk.


mvh fia
 
  • Bildspel_13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan tummen och pekfingret: dubbelt så dyrt med lärk.
 
W
Köper du riktigt kärnvirke och inte något skit trä med 5 mm mellan årsringar och sedan behandlar detta rätt så håller det mycket bättre än tryckt vike. Trycktvirke är ju riktigt skitvirke som man är tvungen att impregnera med både det ena och det andra för att det ska hålla. Kålla på ett gamalt staket till ett äldre hus tex, där slog man ofta stolparna rätt ner i gjorden och de har antagligen stått där mycket länge utan att ruttna bort. Riktgit miljövänligt är det oxo.
Lärk är iförsig riktgit bra oxo samt många andra träslag, ek mm men alla är dyrare.
 
Hej bäste altanbyggare

Tryckt varför inte??

Sköter man det och oljar det ibland så håller det länge. Gärna med mycket lin i,så inte oljan är för blaskig. Mina kära grannar har använt någon rödton i träoljan, vilket gav en lite mörkare ton, faktiskt väldigt snyggt. Det liknar faktiskt lärk lite, som också får den lite rödaktiga tonen.De däcket har väl minst 6 år på nacken och är fortfarande mycket fint.

Jag byggde själv i somras, och jag kan ju rekommendera 120mm bredd och 28mm tjocka som trall. Lite dyrare kanske, men absolut inget svaj.

Mvh Pege
 
Wester skrev:
Trycktvirke är ju riktigt skitvirke som man är tvungen att impregnera med både det ena och det andra för att det ska hålla.
Jo, fast det är ju det som är grejen, man kan inte tryckimpregnera kärnvike, det är bara splinten som suger åt sig impregneringen. Så att det är skitvirke som inte hade hållit länge om det inte vore impregnerat säger ingenting om hållbarheten när det väl har blivit impregnerat.

Ett större problem är ju allt detta tryckimpregnerade virke som säljs utan att impregneringen har utförts ordentligt. Köp bara NTR-märkt trä. Ett korrekt AB-tryckimpregnerat virke håller bättre än lärkträ i alla lägen. Men lärkträ är i mitt tycke mycket vackrare.
 
Kolla in http://www.dalfrid.com/

Där finns flera tips inför impregnering etc. Det blir vanligare med linoljetryckta trall. Är helt miljövänligt.

Lycka till /Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.