Jag har byggt en brevlådehållare i tyckt virke som jag målat, nu undrar jag om man kan gräva ner stolparna i jorden ? Finns det någon risk att de att suger vatten och gör så att färgen släpper?
 
Du kan ju fästa stolpen i ett jordankare i metall som slås ner i jorden och håller stolpen en bit ovan mark. Ett annat alternativ för att mätta stolpen är att borra ett hål i stolpen nära jorden. Inte ett genomgående hål utan till hälften och sedan fylla på med träolja i hålet och sedan sätta en plugg i hålet. På detta viset mättar den sig själv.
 
Jag har testat med jordankare men det var så stenigt att jag inte kunde slå ner dom. Jag fick gräva ner dom men då blev det inte stabilt nog. Så min fråga är om stolparna kommer hålla om jag gräver ner dom?
 
Ska man gräva ner impregnerade stolpar ska man köpa sådana spetsade och impregnerade stolpar som finns färdiga. Spetsar du dem själv så sågar du ju bort impregneringen.

Förr i tiden, innan impregneringen kom så gjorde man upp en brasa och kolade den biten på stolpen som skulle vara i marken. Detta för att kol är svårt för naturen att bryta ner. Mycket svårare än trä.

Om du gräver ett hål och fyller upp botten med grus för att drenera ur det lite, och kolar stolpen så borde den hålla bra så länge. Inte för alltid men några år lär du tjäna på det.

Eller så gräver du ner betongplintar om du inte har lust att exprimentera ;)
 
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
Gräv en grop.. ca 60 cm. Skruva fast några franska skruv ner till på stolpen.. men bara till hälften.. sätt ner stolpen i gropen och släng i grovbetong.. dom franska skruvarna blir som armering. Stolparna ska inte suga vatten så att färgen flagar. Dock hoppas jag att innan du målat ditt virke har du låtit det stå ca 2 sommrar? Annars är risken att virket är "vått" efter impregnering stor. Vilket innebär att trät inte suger åt sej färgen ordentligt. Färgen kommer därför börja flaga.
 
Att såga en tryckt stolpe ska inte spela någon roll när du sätter ner den så visst kan du spetsa själv. Det viktiga är att du väljer virke som är NTR A-klassat och inte bara AB som det mesta är. Stolpar i 70x70 och 95x95 är oftast A-klassade och resten av reglarna och trallen normalt AB. Och för den vettgirige, AB är ovan mark och A är godkända för markkontakt, dvs kan grävas ner eller ligga direkt på backen.
 
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
J
Sätt klass A tryckt och så linoljar du in den delen som skall stå i marken länge genom att de får stå i en hink med linolja.

Då håller det minst 15-20 år om du inte bor i ett träsk :).
 
  • Gilla
JaReJo och 1 till
  • Laddar…
tupas skrev:
Jag har byggt en brevlådehållare i tyckt virke som jag målat, nu undrar jag om man kan gräva ner stolparna i jorden ? Finns det någon risk att de att suger vatten och gör så att färgen släpper?
Det är stor risk att färgen släpper!
 
Behövs inga franska skruvar. Fixa ett lagom stort hål, sätt i stolpen, staga med strävor i två riktningar så att stolpen står rakt, fyll hålet med betong, låt betongen brinna i 3-4 dagar, ta bort strävorna, klart. Bättringsmåla nästa sommar när det är riktigt torrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.