Hej! Osäker om detta hamnar rätt men är tacksam för svar !
Arbetar i ett hus som renoverats för cirka ett år sedan pågrund av tryckimpregnerad syll. När man då mätte luften så var den ”dålig” och man bytte ut syllen på en del ställen (alltså inte alla) Sedan var luften bra och verksamhet flyttade tillbaka. Men lukten försvann inte. Sedan dess har flera som arbetat har fått problem med eksem, lätt huvudvärk, allergi liknande symptom.Jag har bara varit här en vecka och har inte informerats något alls om detta. Utan hört av de som arbetar här samt läst i tidningar. Nu ska hela huset utrymmas för ny utredning om orsak igen. Men jag ska sitta kvar ( brist på platts). De säger att det inte är något farligt men de säger även att det inte har varit det så jag börjar få svårt att tro på vad de säger.
Har en olustig känsla från det hela och är osäker på hur illa det är.
Jag har läst massor om syll och förstått att det inte är någe vidare att utsätta sig för. Då de ger vag information om omständigheterna så vänder jag mig hit till er.
Hur hälsofarligt är det att vistas i en miljö med dessa problem?

Tack!
 
Är syllen fuktig/blöt är det inge vidare. Då ska orsaken utredas och när det är fixat, byta ut syllen.
Är syllen torr brukar det inte vara några problem.
Dock, det finns mänger med andra orsaken som påverkar hälsan i hus.
* Lim i golv, väggar, material
* Oren ventilation, eller kanske t o m felaktig sådan.
* flytspackel, primer och kakelfix.

Dvs om syllen är åtgärdad är det troligen andra orsaker, men man har fastnat i en vinkelvolt.
 
  • Gilla
K. Berg
  • Laddar…
Tack! Det var fukt i dem tidigare så en del av det byttes ut. Men problemet kvarstår och de ska undersöka syllarna igen de som är kvar antar jag.
Kan det vara ”säkert” i en del av byggnaden. Skillnad mellan rum och så? Ifall det nu är det som spökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.