Kolla på dessa två tryckimpregnerade 28x120 trallbrädor så olika mycket impregneringen dragit in, den övre är knappt "grön" alls. Det är från samma inköp.

Är det inom den normala variationen, någon som har erfarenheter?


/Abbe
 
  • DSC00095.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de verkligen tryckimpregnerade eller bara skyddimpregnerade? Om de är tryckta så antar jag att den plankan där det inte har trängt in är till största delen kärnvirke av fur. Det som är förbryllande är att den som är genomfärgad ändå har så täta årsringar, hade känts mer rimligt om det hade varit klart frodvuxen tall..

Jag röstar nog för att det inte är normal variation.
 
Är de så att den ena är okapad och den andrad är kapad?
Ser ut som om den ljusare skulle vara en bit mott på brädan medan den andra är en ändbit.

Om inte ser det inte normalt ut.
/mats
 
Hej!
Om du tittar på årsringarna på den övre brädan så ser du kärnan mitt i brädan. Det är alltså kärnvirke från centrum av en stock , vilket inte går att impregnera. Medans den nedre brädan är mer från kanten av stocken där impregneringen lätt kan gå in. /skogshuggarn
 
Håller med goranmjolby, allt är i sin ordning, tyvärr har konsumenterna fått för sig att hela brädan skall vara grön vilket är i stort sett omöjligt. Vad du kan göra är att ställa företaget du köpt virket av mot väggen med att skicka in ett prov till SP, tyvärr för dej i detta fall kommer det bli ganska dyrt då det ser okej ut enligt bilden.
 
Ok, tack goranmjolby och Baloo, det var väl det jag vill höra. Hade också funderingar på att det var kärnvirke. Trallen är NTR-AB och inköpt på Optimera.

Mvh/Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.