Har (troligen) tryckimpregnerade väggreglar i huset.
Detta är ju inte så lämpligt både för att de kan avge giftiga ångor och kan lukta illa om de utsätts för fukt.
Vi planerar att byta fasad och då kommer vi ju blottlägga reglarna utifrån, varpå man skulle kunna passa på med någon enkel åtgärd (att byta reglar känns lite väl komplicerat).

En ide jag hade var att ozonbehandla genom att bygga ett litet ”tält” av byggfolie och reglar med en ozongenerator inuti och flytta runt detta och behandla en sektion i taget. Vet att ozon tar hand om lukter, men hur är det med impregneringsgifter?

Skulle det även hjälpa att måla reglarna, hjälper det till att binda gifter?
Virket är 40 år gammalt, är det kanske så att impregneringsgifterna kanske ”klingat av” med tiden?

Vidare har vi undertrycksventilation i krypgrunden, som antagligen hjälper till att suga ner en del av gifter/lukter så att de inte kommer in i huset.

Några andra idéer eller tips?
 
Jag skulle låta det vara, eventuellt giftiga ångor från 40-årigt virke skulle jag inte oroa mig för.

/ATW
 
Varför göra något åt själva reglerna i första skedet? Har du fukt i grund eller vägg så är det ju det du skall åtgärda först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.