Hej,
Jag har beställt ett förråd från skånska byggvaror och ursprungliga golvreglar är tryckimpregnerade och bara 45x70. Jag skall göra golvet stadigare (45x170) samt isolera det för att göra förrådet isolerat och uppvärmt.
Jag vet att man inte skall bygga in tryckimpregnerat och tänkte därför byta alla invändiga reglar till hyvlat 45x170.

Frågan är om man kan använda tryckimpregnerat till yttre ramen fast man har hyvlat invändigt inom ramen?
Problemet är att ytterpanelen inte täcker golvregeln utan det blir en sockel som exponeras utåt och jag vill inte att sockeln skall ruttna. Kanske går att olja och behandla så att den inte ruttnar vilket i såfall kan vara ett alternativ.
I annat fall tänkte jag att ramen kan vara tryckimpregnerat och övrigt hyvlat.

Om man använder tryckimpregnerat på ytterramen, måste man lägga papp mellan de hyvlade och tryckimpregnerade reglarna?

Ramen skall stå på plintar ca 20cm upp från en grusbädd.
 
Tomture61
Förstår inte till 100 % hur du tänkte sätta 45 x 70 reglarna :thinking:
45 x 170 går ju att måla med samma färg som ytterpanelen , om den blir exponerad för sol / väder .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte till 100 % hur du tänkte sätta 45 x 70 reglarna :thinking:
45 x 170 går ju att måla med samma färg som ytterpanelen , om den blir exponerad för sol / väder .
det är skånska byggvarors variant av någon form av gräsklippare förråd, dom har det så i sin byggsats istället för 45x170. ”För ekonomiska byggen.”


jag hade skippat impregnerat helt och kört på hyvlat, och som en ärta på grädden satt en remsa cembonit skiva ( cementskiva ) från underkant panel ner mot marken runt om med ventilations galler.
Får du en känsla av en murad/gjuten grund.
 
  • Gilla
fundersam63
  • Laddar…
Z ZcR skrev:
det är skånska byggvarors variant av någon form av gräsklippare förråd, dom har det så i sin byggsats istället för 45x170. ”För ekonomiska byggen.”


jag hade skippat impregnerat helt och kört på hyvlat, och som en ärta på grädden satt en remsa cembonit skiva ( cementskiva ) från underkant panel ner mot marken runt om med ventilations galler.
Får du en känsla av en murad/gjuten grund.
hej
Tack för tipset!
Låter som en bra lösning o som ger en snyggare look
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte till 100 % hur du tänkte sätta 45 x 70 reglarna :thinking:
45 x 170 går ju att måla med samma färg som ytterpanelen , om den blir exponerad för sol / väder .
Jag byter ut 45x70 mot 45x170 är tanken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.