Tänkte komplettera styrningen av min värmeanläggning med en tryckgivare som har larm (utgångssignal). Signalen ska bearbetas i ett PLC-system.

Vilken tryckgivare bör jag skaffa? Kollade på en Danfoss som Ahlsell har men den kostar ju sinnessjukt mycket pengar....borde finnas något annat märke eller modell för en överkomlig peng.
 
Vad ska du ha för signal till din PLC?
 
En oljetrycksgivare för fordon borde passa utmärkt, både nya eller från skroten.
 
Signalmanometer med larmkontakt heter det visst, och nu har jag hittat en kandidat för ändamålet men det kanske finns fler varianter? Förslag emottages tacksamt.

http://www.somatherm.se/index.php?id=64
 
Det är precis en såndär du behöver. Med en sån får du funktionen du önskar--
 
Använde själv en tryck kontakt typ oljetrycksgivare men den rostade/geggade igen blev otillförlitlig
tror att "mätaren" inte bör vara av järn/ferritisk eller alu invändigt
 
Är det bara en signal on/off du behöver går det ju bra med vilken pressostat som helst.
Den typen av manometer du länkar till är ju inte heller särskilt billig, desutom är den känsliga kontakten med liten yta ibland inte helt tillförlitlig. Särskilt om miljön inte är helt som inomhus.
 
GK100 skrev:
Är det bara en signal on/off du behöver går det ju bra med vilken pressostat som helst.
Intressant förslag. Vet du om det finns någon pressostat med ställbar lägsta resp högsta värde för "larm"?
 
_ap_
En signalmanometer kan du få för en billig penning, har en liggande som inte kommer bli använd..
 
Du har ingen analog ingång på PLC?
 
JOW skrev:
Du har ingen analog ingång på PLC?
Det är inte jag själv som installerar PLC-systemet och mina kunskaper inom området är rätt begränsade. Men jag är rätt säker på att det finns analoga ingångar i PLC.
 
Ok, min tanke var att du kunde, istället för att ha fasta signaler kunna sätta mjukvarugränser på signalen, dvs inte 1 eller 0 utan på en analog ingång på plc'n...
 
_ap_ skrev:
En signalmanometer kan du få för en billig penning, har en liggande som inte kommer bli använd..
It's a deal! Den såg ju kanonfin ut! Blir säkert en bra apparat att ha ute i pannhuset. Har blivit utlovad larm via epost ifall den löser ut, och kanske man kompletterar med sms senare :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.