Vår värmepump som installerades i början av januari (nybyggt hus med golvvärme) får ordentliga tryckfall. Under första veckorna så kollade jag trycket mest varje dag och då höll det sig konstant. Sedan började det att låta som rasslande småsten från frånluften (jag tror det var därifrån i alla fall) och jag läste då att det kunde bero på dåligt tryck. Kollade då på trycket som hade gått ner till 0. Vi fyllde genast på men sedan så sjunker trycket så att man kan se skillnad från dag till dag. Nu hade jag inte kollat på ett tag igen och då hade det sjunkit till 0,4.

Kan det vara en läcka i golvvärmen någonstans? De provtryckte ju den innan de installerade pumpen och vi har inte skruvat något i golven så det borde ju inte vara det men man blir ju orolig när trycket hela tiden sjunker.
 
Kolla om det droppar ur säkerhetsventilen. Den sitter troligen på expansionskärlet eller ganska nära.
 
Inte vad jag kan se. Det är inget blött på golvet heller. Men nu hade faktiskt inte trycket sjunkit något sedan jag sist fyllde på i förrgår. Men jag ska hålla ögonen öppna vad gäller det.
 
Har du luftat golvslingorna ordentligt? Luft utvidgar sig och drar ihop sig betydligt mer än vatten med temperaturen.
 
Nej det har jag ju inte. Får göra det. Är det avluftningen på pumpen man ska använda eller finns det direkt på slingorna också?
 
Det beror på hur ditt system ser ut, luften letar sig ju uppåt. Jag har avluftning på 2a vån och i VVB, men ditt är säkert annorlunda. Finns förhoppningsvis info i bruksanvisningen.
 
Jag har en nibe fighter flvp, den tappade också trycket. Visade sig vara fel på expansionskärlet. Innehållande en bälg som var trasig!
 
Har luftat slingorna och alla ventiler på pumpen nu. Osäker på om det kom någon luft. Eventuellt kom det en del på pumpen, men ingenting på slingorna.

Trycket nu låg på 0,9. Jag fyllde inte på någonting utan tänkte att jag nu lämnar det "status qou" och ser om det fortsätter sjunka.
 
Sedan sist jag skrev så hade trycket i natt sjunkit till 0,2. Men nu kunde jag äntligen se en liten pöl under pumpen och känna hur ett rör är blött. Om det är i kopplingen det läcker eller i själva pumpen vet jag inte men jag tycker det känns skönt att veta att det inte är ute i plattan någonstans. Får ringa rörmokaren på tisdag. Det borde väl inte kosta någonting? För antingen har ju han kopplat något knasigt eller så är det något fel på pumpen och borde gå på garantin.
 
Det bör absolut vara gratis. Nibe har bytt en hel del prylar här utan att det kostat mej ett nickel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.