Värmesystem med kopparledningar, rött expansionskärl, mätare och ventiler i en pannrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar och ventiler med etikett "AVSTÄNGNING" i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en säkerhetsventil med skvallerrör och en avstängningsratt på en vv-beredare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar, rött expansionskärl, mätare och ventiler i en pannrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar och ventiler med etikett "AVSTÄNGNING" i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en Nibe 1135 bergvärmepump som är kopplad till en vv-beredare. Uppe på beredare sitter en säkerhetsventil med skvallerrör till golvbrunnen och en ratt märkt avstängning. Därefter i serie med denna ventil, ytterligare en ventil med inbyggd backfunktion för påfyllning av radiator systemet.

Problemet är att om jag öppnar avstängningen för vv-beredare helt, så stiger trycket raskt och säkerhetsventilen på det slutna expansionskärlet löser ut. Jag tolkade det så att det förmodligen var något fel på expansionskärlet och köpte därför ett nytt. Men problemet kvarstod. Jag köpte därför en ny påfyllnadsventil med backfunktion, men problemet kvarstår. Jag kan tillägga att det gamla expansionskärlet nu fortfarande är monterat.

Från början var det så att om jag bara öppnade avstängnings ventilen en aning så steg trycket raskt. Nu kan jag öppnalite grann men inte tillräckligt för att få tryck i kranarna på övervåningarna. HJÄLP!!!
VAD ÄR DET FÖR FEL?
 
Redigerat:
Trasig varmvattenberedare? Rosthål i slingan som värmer varmvattnet om det är en förrådsberedare?
 
Hade samma problem, visade sig att varmvattenberedaren läckte (rostat hål) på min IVT jordvärmepump från 2008, lagom roligt.
 
Värmesystem med pannor, expansionskärl, filter och rörledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Josth skrev:
Trasig varmvattenberedare? Rosthål i slingan som värmer varmvattnet om det är en förrådsberedare?
Vad menas med en förådsberedsre?
 
J Jarlen skrev:
Vad menas med en förådsberedsre?
Jag har precis lagt in en bild på hela installationen
 
Eftersom du har bytt påfyllningsventilen så borde man kunna utesluta den. Då återstår tyvärr bara läckage internt i beredaren mellan tappvattnet och värmesystemet.
 
J Josth skrev:
Trasig varmvattenberedare? Rosthål i slingan som värmer varmvattnet om det är en förrådsberedare?
Tack Josth för ett snabbt svar. Hur kan jag konstatera om detta är skälet?
 
Lossa röret mellan påfyllningsventilen och värmesystemet och plugga det. Kommer inget vatten ut från ventilen så är den tät. Stiger fortfarande trycket så är läckaget i beredaren.
 
Enklast och billigast är att plugga vattenrören på tanken och sätt en en EL-VVB på sidan om och dra om några rör.
 
Q quattro1 skrev:
Hade samma problem, visade sig att varmvattenberedaren läckte (rostat hål) på min IVT jordvärmepump från 2008, lagom roligt.
Ja jag har nu konstaterat att min har gått samma öde till mötes, så man får hålla sig för skratt
 
Gör som i inlägg # 10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.