Håller på att provtrycka en badrumsslinga jag lagt ut på EPS-cementen och nu när jag luftat ur och trycksatt systemet så faller trycket sakta sakta. Har okulärbesiktat och känt på hela slangen och det finns inte minsta tillstymmelse till fukt nånstans. Lite lur på att det är min tryckanordning (ballofixer+manometer) som är boven. Manometern är från Biltema... Dock är denna också helt torr...

Problemet är att jag måste täcka EPSen med flyt idag då det snart gått tre dagar sedan gjutningen men nu vetefan om jag törs gjuta igen. Alternativet är att bara flyta 5mm så att det precis täcker EPSen och sen fixa en riktig provtryckningsanordning under morgondagen.

Vad tror ni? Om det var fel på slangen, borde man inte se/känna det då?

Tacksam för snabba råd...
 
Provtryckning ska det självklart stå i rubriken:)
 
Sjunker det till en början för att sedan stanna på en stilla nivå?

Räcker det inte med att prima EPSen så hinner du kontrollera din slinga i lugn och ro?
 
"Avlufta och trycksätt systemet till 1,5 gånger drifttrycket. Upprätthåll detta tryck i 30 minuter och okulärbesikta kopplingspunkterna."

Jo jag vet att det sjunker men första gången jag provade så sjönk trycket från 2,5 bar till typ 1 bar på 30 min... Nu har dragit åt kopplingarna och fyllt på igen. Det har nu efter ca 30 minuter sjunkit marginellt och när jag sänkte drifttrycket till ca 0,5 och stängde så gick trycket upp, precis som det ska. Det verkar alltså vara tätt trots allt.

Fan va nojig man blir.
 
Jo iofs skulle man ju kunna prima den men nu verkar det ju hålla tätt så jag flyter in den. Hade den läckt så borde man ju känt eller sett det.
 
  • Gilla
Tokv41
  • Laddar…
Jag är ingen röris men vet lite om tryck, och läckage från annat hållt.
Om man vill spåra vatten som kommer ut någonstans kan man använda särskild pasta som ändrar färg efter vattenberöring.
Kan det hjälper för att testar läckmisstänkta slingor?
 
Hade själv riktigt skumma fenomen vid Gjutning av garageplattan. Jag tror att det i mitt fall var att när jag fyllde systemet, med vattenslang, fick med en hel del luft och inte avlyftande tillräckligt . Kan det vara samma för dig?
 
Så kan det ha varit. Tyckte dock att jag fått ur luften. Nåja, nu är det flytat. Bara att hoppas att det inte blir missflyt:)
 
Trycksatt PEX slang ger konstiga avläsningar. Du kanske gjorde det direkt från tappvattnet? Det brukar jag göra.

Då kommer slangen del att expandera från trycket men dessutom iom att vattnet värms så kommer oxå slangen att expandera, dvs trycket sjunka. Så enda att göra är att köra upp det till 2-3 bar och sen känna lugnet. Om Du efter ett par timmar har säg 1 bar kvar så fyll på (behövs kanske motsvarande två fingerborgar) upp till 2 bar och låt det vara till nästa dag. Finns tryck kvar i slangen då är det tätt.
 
Krilleman
Sluta gissa och gör som tillverkaren skriver! (y)

Nu vet inte jag vilken tillverkare TS har köpt sin slang av men LK skriver såhär:

Instruktion för täthetsprovning av LK Golvvärme LK Universal
samt LK Markvärme system.

Täthetsprovning ska, om bygghandlingarna inte föreskriver annat, utföras med vattentryck 1,43 gånger beräkningstrycket (14,3 bar för tappvatten samt 9 bar för värme- och kylsystem).
Provningstrycket ska upprätthållas i 30 min, för att därefter sänkas till 0,5 gånger
beräkningstrycket. Detta tryck ska kvarstå under 120 min.
 
9 bar för värmesystemet?!? Det ska väl ändå vara 1,43 x drifttrycket (ca1,5 bar om jag inte är felinformerad), alltså strax över 2 bar?

Från Uponorlänken MathiasS postade ovan:
"Täthetsprovning av Uponors PEX-rörssystem
Avlufta och trycksätt systemet till 1,5 gånger drifttrycket. Upprätthåll detta tryck i 30 minuter och okulärbesikta kopplingspunkterna.
Tappa snabbt av vatten till 0,5 gånger drifttrycket och stäng avtappningskranen. Stiger trycket till en nivå som är högre än 0,5 gånger drifttrycket tyder detta på att systemet är tätt. Låt trycket stå på i 90 minuter och okulärbesiktiga under tiden. Om trycket faller under denna tid indikerar det läckage i systemet."
 
Krilleman
Beräkningstrycket är det intressanta om man ska vara noga, drifttrycket har inget med provtryckning att göra.

Sid 42 säkervatten:
Tryck- och täthetskontroll ska, om bygghandlingarna inte föreskriver annat, utföras med vattentryck av 1,43 gånger beräkningstrycket ( för tappvattensystem 14,3 bar ). Befintliga tappvattensystem bör tryckoch täthetskontrolleras med systemets befintliga
vattentryck. Kontrolltiden ska vara minst två timmar.

Vilket då gör att Uponor har fel i att skriva drift-trycket!

Mer läsning:
http://omvarldsbevakning.byggtjanst...Tryck_och_täthetsprovning_av_rörsystem[1].pdf

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Universal/Egenprovningsprotokoll/
 
Redigerat:
Det ska provtryckas 1.43x avsäkringstrycket! Inget annat.

Men det du gör är ingen godkänd provtryckning, du gör en täthetskontroll, och det räcker för dig att köra upp 3-4 bar.

Och sedan ska du låta trycket vara kvar i slangarna medan du gjuter så du ser om det försvinner när du arbetar.
 
Redigerat:
Krilleman
Tommor skrev:
Det ska provtryckas 1.43x avsäkringstrycket! Inget annat.
Länka gärna till den texten där det står!

Både säkervatten & AMA säger emot dig!

Återigen har du inte läst tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.