Har en fråga angående en manick som sitter efter vattenmätaren på inkommande vatten i min villa. Jag antar att det är en tryckbegränsare, men min fråga är det något man kan koppla bort eller kan man byta ut den. Har riktigt dåligt tryck ut i huset o gissar att den har kalkat igen. Kanske nån som vet om man kan få tag i en ny som passar. Tacksam om nån vet
 
  • Manometer monterad efter vattenmätare, möjlig tryckbegränsare med kopparrör och kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan ta bort tryckreducerventilen eller inte beror på vilket inkommande tryck du har.
Kontakta VA-nätägaren och fråga vilket tryck det är i ledningen där du bor.
Sedan beror det även på vad det är för tappkranar etc du har.
Tappkranar som är godkända för installation i Sverige ska vara klassade för 10 bar.

Trycket i VA-nätet bör inte övergå 7 bar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du kan ta bort tryckreducerventilen eller inte beror på vilket inkommande tryck du har.
Kontakta VA-nätägaren och fråga vilket tryck det är i ledningen där du bor.
Sedan beror det även på vad det är för tappkranar etc du har.
Tappkranar som är godkända för installation i Sverige ska vara klassade för 10 bar.

Trycket i VA-nätet bör inte övergå 7 bar.
Ok, alla mina tappkranar är hyfsat nya, så det ska ju inte vara något problem. Ska kolla med nätägaren vilket tryck jag har in. Hittade en somatherm SYR315 på nätet. Verkar vara ett alternativ om man ska byta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.