V
Vilket tryck ska jag ha på radiatorslingan? Jag har för mig att trycket skall motsvara höjden på slingan, Nu är det så att garaget där min Ivt x11 ska stå ligger ca 1 meter högre än huset där alla utom 2radiatorer skall monteras. Ska det vara negativt tryck då???
Fråga 2: i garaget måste jag gå med radiator rören upp på väggen ovan en dörr och sedan ner till golv igen för att kunna placera en av radiatorerna på den sidan av garaget! Funkar det att göra så med tanke på luft i rören mm!
 
allt funkar :) ja man kan dra rör i taket och på väggar :) en a vluftare kan ju vara bra att sätta vid taket så att du kan få ut eventuella luftfickor.....
 
Utan att vara expert så anser jag att man ska ha ett tryck som motsvarar den normala slingans högsta punkt + cirka 2 meter till, jfr att man förr satte expansionskärlet på vinden. Jag tycker alltså att i ditt fall skall du utgå från rören som går ovanför dörröppningen och ha lite högre tryck än den nivån.
 
Om det är en IVT X11 som är en värmepump så använder man slutet expansionskärl och då kan du glömma allt detta.
I ett slutet system har det ingen betydelse gällande höjden på dina ledningar då du har ett kontrollerbart tryck via expansionskärlet och blåsan i det, normalt kring 1.0 bar.
 
V
Schysst! Tack för svaren!

Nu är det snart helg så vi kan börja jobba på riktigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.