Hej!
Blev nyligen med hus och försöker sätta mig in i värmesystemet nu innan vintern.
Startade idag cirkulationspumpen och vred på lite värme, och nu ser det ut såhär på manometern på mitt expansionskärl:

2015-10-07 20.21.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den röda pilen är vad jag förstått förtrycket, som ska vara kring 1 bar (översta elementets högsta punkt = 7m/10 +0,3)

Den svarta pilen bör då vara vattentrycket, men hur ska det förhålla sig till förtrycket? Just nu är systemet varmt (eller snarare ljummet). Vattentrycket sjönk lite när jag startade systemet.

Tack på förhand!
 
Jag hakar på tråden,
Jag har lågt systemtryck och ska fylla kärlet.
När jag vrider på påfyllningventilen händer inget, dvs trycket ökar inte.
Vad kan detta bero på?
Fjärrvärmeenheten är en Alfa Laval

Mvh, Jörgen
 
Det kan vara massor med luft i elementen, hur högt är det mellan expansionskärlet och översta elementet? Vilket tryck visar manometern?

Prova att stänga framlednings- och returventilen, där efter ska manometern öka i tryck när du fyller på. Öppna ventilerna.
 
Tack för svar!
Manometern visar bara 0.1 bar, den sjönk lite när jag började, tror den var 0.4 bar. Jag tänkte inte på att kolla trycket innan jag började lufta elementen.Det är ju nästan 10 år sedan jag behövde göra göra det här :)
Högsta punkten är under 10 meter. Jag fattade misstankar när jag lufta ett element och vare sig luft eller vatten kom :)
Jag har stängt av ventilerna och skruvat igen på elementen. Jag har även luftat på kärlet.
Än så länge ingen skillnad. Hur länge kan det ta innan det händer nått?
 
Tillägg:
När framlednings- och returventilen är avstängd kommer inte luft/vatten ur avluftningen på kärlet.
Sätter jag på framledning igen kommer vatten ur avluftningen.
Inget händer, som jag upplever det, via påfyllningsventilen. Det är en vanlig ventil som man skruvar ut med ratt.
 
Tiilägg 2:
Nu hände det saker.
Jag lossa på slangen från påfyllningen för att kontrollera om det kom vatten. Det gjorde det, inga problem där.
När jag skruva fast slangen och satte på tryck igen, ingen skillnad.
När jag skulle dra fast slangen en sista gång för att slippa läckage, knäppte det till och vattnet började flöda, 2 bar på den tid det tog att stänga ventilen :) Jag fick lite bråttom...
Dax att lufta element då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.