Under en VVS-utbildning uppstod lite förvirring. Det handlar om en enlig egen utsago mycket erfaren rörkrökare som förklarar att trycket i värmesystemet med ett slutet expkärl är "manipulerat", och att trycket 10m upp fortfarande är samma som kan avläsas på manometern vid pannan i källaren. Alltså om manometern på pannan säger 1bar så är trycket 1bar även 10meter upp.

Han är extremt påstridig i sitt påstående och vägrar att bli tillrättavisad, trycket är manipulerat och 1bar överallt. "Om det inte var så skulle man behöva jättestora cirkulationspumpar"

Nu är inte jag rörkrökare och ställer då frågan om det finns någon som helst aspekt som skiljer trycket i värmesystemet mellan öppet resp slutet expkärl? Man kan givetvis inte sätta graviationen ur spel, men finns det något som vi teoretiker inte tänkt på?
 
Även värmesystem följer fysikens lagar :) dvs 10 m över en punkt med 1 bar övertryck är övertrycket 0 bar. Därav olika förtryck i expansionskärlet beroende på husets höjd...
 
Henke2 skrev:
Under en VVS-utbildning uppstod lite förvirring.
Vad är det för typ av utbildning? Är det någon skola?

Välkommen ska jag kanske passa på att säga..
 
Redigerat:
roke skrev:
Vad är det för typ av utbildning? Är det någon skola?

Välkommen ska jag kanske passa på att säga..
Det är företaget jag jobbar på som köper in en VVS-kurs till oss intresserade, av Energiprogrammet på en gymnasieskola.

roke skrev:
Välkommen ska jag kanske passa på att säga..
tackar :)
 
Redigerat:
Matss skrev:
Även värmesystem följer fysikens lagar :) dvs 10 m över en punkt med 1 bar övertryck är övertrycket 0 bar. Därav olika förtryck i expansionskärlet beroende på husets höjd...
Det är ju inte bara logiskt utan så det är, men man blir ju lite fundersam när någon med så stor erfarenhet i branchen propagerar motsatsen och dessutom inte ger sig. Då började jag fundera på om det fanns något som jag förbisett.
 
Du kan ju fråga den där rörkrökaren varför man då har olika förtryck om det ändå alttid är samma tryck i hela systemet.

Då skulle man ju aldrig behöva ha mer än 0,2bar i hela systemet.

Och så tror jag nog att det är ganska bra att han är på den där kursen... d^_^b

Och vadå jättestora cirkpumpar? ja man har ju större pump ju större vattenpelare.
 
Redigerat:
Inte ens den mest erfarne rör'is kan sätta fysikens lagar ur spel... ;-)
Men kan ändå lösa de flesta problem han ställs inför i sin vardag.

Vad han förmodligen försökte säga var att man inte behöver en cirkulationspump med högre lyfthöjd/tryck bara för att trycket vid manometern i källaren visar ett högre tryck i ett trycksatt system än vad cirkulationspumpen klarar i pumphöjd.

Om han inte förstår teorin bakom kan det vara lite svårt att förklara...
Det låter inte som har skulle ha varit den typen som har en ingenjörs nyfikenhet att förstå och anslutit en tryckmätare på toppen av systemet för att se vad trycket var...
 
Pumpens storlek har inget (eller lite) med systemets tryck att göra, det är strömingsmotsåtndet som är intressant. Att man mäter max differentialtryck över pumpen i mVp kanske verkar lurigt?

Trycklösa system är annorlunda, där måste man ha en pump som kan få upp trycket.
 
Det krävdes en del överbevisning men vi har kommit till rätta med problembilden nu och våran lärare har erkänt att han gjort en tabbe.

Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.