hej

Har ett öppet system där tryckmätaren i källaren alltid står på omkring 0,7-0,75 bar. Jag kollar frekvent under vintern då jag eldar med pellets. På sommaren har jag panna/eldning avstängt och kör varmvatten via elpatron bara. Jag är inte nere i källaren så ofta på somamaren och kolla mätaren så har inte ritkigt haft koll på tryckmätaren under sommarhalvåret.

Nu idag såg jag att den "bara" stod på strax över 0,6 bar.

Kan det vara normalt under sommartid? Nån läcka kan jag inte se? eller kan behöva fylla på ibland. Har ej gjort det på 10 år jag bott här
 
Öppet system ger väldigt lågt tryck, det är tycket mellan manometern och spillrörets avstånds som syns, sommartid kallnar systemet av lite och trycket kommer att sjunka lite, det är samma med slutet system. Inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej

Hej körde idag igång pellets pannan idag occ värmesystemet element och hoppades att trycket skulle bli som det varit de senaste tio åren - dvs 0,75 bar

När pannan eldade upp första gången till 73 grader så gick tryckmätaren upp till nästa 1,0 bar!? Det är ju jätte konstigt då det är mer rimligt att det 7,5 meter upp till det expansionkäret. När pannan eldat färdigt sjönk det ner mot 0,7 igen.

Har aldrig sett detta innan under 10 år.

Sen en annan skum grej är att spolar jag lite varm vatten i nån kran så sjunker trycket ner till de där 0,6 bar igen.

Jag har aldrig sett att den tryckmätare rör sig så här innan under 10 år.

Vad göra? Tips? Är nått del?
 
När du fyller upp systemet, kommer det vatten i skvallerröret då , kanske en rostpropp i det röret, efter som du har haft det avstängt , normalt så ökar trycket med stigande värme, men då vid ett slutet system .Vattnet kallnar i systemet vid uttag av VV, inte det heller onormalt. Ett öppet system är ostabilt när det gäller trycket, kan variera rätt bra.
 
Hej

Jag har aldrig under dessa år sett det flukturera så kraftigt, därav min oro.
Det har legat på så där ,75 bar (nu är jag ju inte och kolla mätaren dagligen, utan oftast typ var 14 dag)

Jag har inte fyllt på systemet nån gång då jag tänkt att det är bra i och med stabilt ,75 bar på den där mätaren och värme i elementet. :)

Det finns dock en ratt det står filling på men den har jag aldrig rört.

Jag kan förstå att det sjunker till 0,6 om det försvunnit vatten. Mer skumt att den gick upp mot 0,9 - 1,0 bar när panan brassade på. Det borde jag definitvt sett under årens lopp och så har den aldrig gjort.

Hur ska jag gå till väga? Nått fel?

Som sagt jag är nybörjar-nivå på vvs även om jag är på grundläggande principer.
 
Tillägg info:

har under 10 år aldrig heller sett det komma nått i skavllerröret som jag tror kommer från expansionskärlet.

Dock brukar en säkerhettventil som jag tror är kopplad till inkommande kallvatten till varmvatten berederaren så droppa lite när pellets pannan eldar under vintern. Har varit så i 10 år. På sommaren när elpatron värmer vattnet komme ringet ur detta.
 
Vad för panna har du. sitter manometern i pannan, hur regleras värmen, med en shunt i pannan eller utanför.
 
Jag har en pellets panna, liten ariterm, kopplade mot en acc tank strömsnäspannan där i ligger vvb.
Manometern sitter rör som kommer från acc tank alt vvb. Jag har alltid trott den mäter trycket i elementsystemet.

Värmen shuntas utanför pannan men styrs från pannan beroende på ute temp.

Jag har inga problem med själva shunten. Utan idag när jag slog på pannan så verkar den släppa på de 27g som pannan säger på elementen.

På sommaren har jag pellets avstängd och kör bara elpatron för varmvatten.

Jag är fundersam på manometern som rör sig från typ 0,6 till 1,0 bar under eldning, då jag aldrig noterat detta förrut under 10 år eldning. Den har som sagt var ganska konstant kring 0,75 när jag gjort spordiska kontroller under åren.
 
  • En manometer monterad på ett rörsystem, visar trycket mellan 0.5 och 1.5 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den isar trycket i systemet,1,5 bar som max. Du har en cirkpump som laddar acken. kolla mätaren när pumpen startar, sitter pumpen före tanken så kan de bli en högre visning då pumpen har ett ett visst statiskt tryck som är lite högre än det som kanske visas. Fungerar allt annat över lag så bry dig inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.