Jag har ett hus i två våningar som värms av bergvärme. Huset är byggt 1949 och har rejäla vattenelement. Pumpen står i källaren/undervåningen (suterräng) och expansionskärlet hänger ganska nära taket. Slutet system.

Jag tyckte att det var misstänkt att vattentrycket vid expansionskärlet gick ned om jag så mycket som luftade ett element. Dessutom hade trycket en tendens att sjunka väsentligt på hösten, och misstänkte att övertrycksventilen löste ut. Provade trycket i luftblåsan genom expansionskärlets bilventil under och det kom ut vatten. Om jag blåste in luft så bubblade det. Beställde ett nytt expansionskärl som var lika stort, 12 liter. Det stod på kärlet att förtrycket var 0,5 bar. På hemsidan stod det 1,5 bar, så jag försökte sänka trycket till 0,5, vilket alltså var i onödan. Insåg först vid installationen att manometrarna på min kompressor/cykelpump var väldigt grova, så trycket blev ungefärligt. Nu har jag köpt en däcktrycksmätare, gjort systemet trycklöst genom att släppa ut vatten via övertrycksventilen och sedan ställt in trycket i blåsan på 0,5 (det visade sig vara 0,65 innan). Vill ha ett tryck i vattensystemet på 0,7 bar efter att ha fyllt på med en del kallt vatten, och sedan 0,8 när det har värmt upp sig. Normal ut-temperatur är 48 grader.

Nu till frågan:
När jag fyllt på vatten så att systemtrycket är ca 0,7 bar, då är trycket i blåsan 1,2. Borde inte trycken vara lika höga? Har jag tänkt fel nu? Eller visar någon av däcktrycksmätaren/systemmanometern fel?
 
  • Expansionskärl med manometer för vattentryck installerat på kopparledning mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2:
Trycket sjunker sakta även med bytt kärl och justerat tryck. Övertrycksventilen är på 9 bar och ersattes för två år sedan. Det rinner en rännil vatten genom röret som går från manometern på bilden uppåt, till höger, och sedan ned, för att sluta i golvbrunnen. Om jag vippar på ventilen överst så rinner det ut vatten, men det slutar inte sippra vatten konstant när jag återför den. Vad är ventilen ens för något, och går det att fixa?
 
H Heidina skrev:
Fråga 2:
Trycket sjunker sakta även med bytt kärl och justerat tryck. Övertrycksventilen är på 9 bar och ersattes för två år sedan. Det rinner en rännil vatten genom röret som går från manometern på bilden uppåt, till höger, och sedan ned, för att sluta i golvbrunnen. Om jag vippar på ventilen överst så rinner det ut vatten, men det slutar inte sippra vatten konstant när jag återför den. Vad är ventilen ens för något, och går det att fixa?
Övertrycksventilen är nog inte på 9 bar. Motsvarar 90 meters vattenpelare. Höghus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.