Hej!

Jag vet väldigt lite om hur mitt värmesystem funkar. Har iaf. ett hus på ca 150m2 med bergvärme. Några golvvärmeslingor (vattenburet) och ett antal radiatorer.

I pannrummet finns ett expansionskärl som jag har för mig har funktionen att hålla trycket i värmesystemet. Tidigare har trycket sjunkit och jag har fått gå och fylla på titt som tätt. Ibland ett par gånger i veckan och ibland håller det flera veckor. Vet inte om det har med årstid och temperaturväxlingar att göra?

På sistone har trycket i kärlet istället stigit. Vad jag vet ska det ju ha en säkerhetsventil som släpper ut vatten när trycket blir för högt men jag får gå och göra det manuellt och behöver titta till det dagligen.

Någon teori om vad det kan bero på?
 
Det vanligaste felet är att det är slut på luft i kärlet.
Det sitter en lika dan ventil som på bildäcken nånstans på kärlet. Testa att trycka in stiftet på den lite snabbt och se om det kommer luft, vatten eller ingenting.
 
Tack useless (fast du är nog värdefull ändå)

Har en ratt längst bak som jag kan släppa ut vatten med. Mellan själva kärlet och den bakersta ratten (se bild) finns någonting som jag kan skruva av en hatt på. Är ngt större än en bilventil men jag kan inte hitta något stift i och vet inte vad den är till för. Röd expansionskärl för hemvärmesystem med mätare, ventiler och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter under det röda kärlet
 
Precis. Kolla på undersidan. Brukar sitta ett plastlock över ventilen.

Prylarna på ovansidan är säkerhetsventilen (längst bak) och en avluftningsventil.
 
V
Jag hade liknande problem,ingen luft i kärlet.
Efter tips från min son,som är kyl/värmetekniker gjorde jag så här:
Slå av värmepumpen.
Släpp ut vattentrycket.
Fyll luft till 0,5 bar.
Fyll vatten till 1,0 bar.
Slå på pumpen.
Ser bra ut efter tre dygn,hoppas det fortsätter så.
 
Jag har rörmokare här i ett annat ärende i fredags och jag visade dom kärlet. Dom sa att det var trasigt, att det syntes på nålen på mätaren när jag fyllde på vatten att den liksom studsar innan den stabiliserar sig. Det märkliga är att efter det har mätaren legat helt stilla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.