Vår äldre tvättmaskin Cylinda 20002 funkar fortfarande riktigt bra. Nu har dock trumman börjat svaja mer och mer vid centrifugering så den upphängda delen slår i höljet ibland.

Räcker det att spänna något eller brukar delar behöva bytas? Vore bra att ha delar redo innan jag börjar riva så maskinen inte står offline i veckor :wow:

Här är sprängskiss på stödvaggan:
http://www.cylinda.se/resurs/Bilder/99900/Pdf/3CR50039.pdf
och jag gissar att detta har att göra med (1) Balanseringsfjäder och/eller (16) Fjäderben.
5:an ska tydligen inte finnas på denna modell.
 
Jag har varit med om två olika orsaker, den ena var att den där betongklumpen hade lossnat lite från sin fästning och den andra så var gummibandet som håller upp trumman trött och slitet. Inga komplicerade saker att åtgärda själv.
 
A
lyft locket o kolla om båda balanseringsfjädrarna sitter kvar . en i framkant o en i bakkant.

är en av dessa av så kan man se det genom att trumman lutar lite bakåt eller framåt utan att ta av locket.

men troligtvis är det e fyra fjäderbenen som behöver bytas.
trångt och pilligt men en öppen spärrnyckel 13mm är till stor hjälp
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
Super, tack!
Hur bedömer man vilka fjäderben som behöver bytas? Hos Cylinda kostar de 440:- styck...
 
A
byt alla
finns som kit
 
Äntligen fick jag tillgång till tvättmaskinen - på helgerna är den oftast i drift...
Båda fjädrarna satt på plats men kändes skapligt slappa - inte mycket som håller emot rörelser. Det finns fästhål som spänner upp fjädrarna mer så jag har flyttat dem från hål nr 2 till nr 3, se bild. Tänkte testa det ett tag innan jag går vidare med stötdämparbyte. Eller kan jag skada något med detta?

20160611_190738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med största sannolikhet är det en eller båda stötdämparna som är slut. Leta upp artikelnumret hos tillverkaren och kolla vad dom kostar på ebay.
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
H
Samma problem med min cylinda. Byt alla stötdämpare två gånger på min maskin och den är bara 1,5 år
 
A
fjädrarna är slappa det är normalt de är bara till för ballanseringen
och det sitter FYRA st stötdämpare
skulle förvåna mig om dessa går att hitta på e-bay
men tyvärr så köps dessa styckvis
man kan chansa och byta en eller flera
man måste då ta bort en i taget och mäta längden och slaglängden på var och en samt därefter bedöma vilken eller vilka som bör bytas
 
Jäpp konstaterade redan nu vid tvättande i eftermiddags att de spända fjädrarna inte gjorde någon skillnad. De får återgå till slappläget.
Ska leta efter nya stötdämpare nu. Bästa pris jag hittat hittills är 1332:- för kit med fyra:
http://www.nettoparts.se/shop/stotdampare-cylinda-tvattmaskin-7120p.html

När man sedan byter dem, är det lämpligt att lägga maskinen på sidan eller kanske "framstupa"?
 
A

Ta bort bak eller framsida och byt resp stötdämpare därifrån.
Har du en 13mm spärrnyckel underlättar det 400%
Biltema har billiga annars.
 
A
Jag kan inte hundra verifiera att denna sats är helt korrekt
Detta kan vara satsen för de maskiner som har röda resp svart- märkta dämpare för höger resp vänster sida.
Du skall ha 4 lika
 
Ah tack, då ska jag dubbelkolla detta!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.