Jag sitter i en lägenhet från det glada 40-talet och ca hälften av elementen är kalla. Vissa är jättevarma på ovansidan och tilloppet med undersidan och utloppsröret är iskalla. Hörde rykten om att det fanns justeringsventiler och givetvis gav jag mig på dom med rörtången.
Jag har skruvat loss locket på övre kopplingen på bilden och under gömde det sig en spårmejselbricka, jag skruvade ut denna men det kom mycket vatten så efter lite utskruvning skruvade jag fast locket igen. Gjorde detta på två element.
Tycker dock inte att det direkt blivit varmare. Noterade även att det finns en vanlig liten skruv ca klockan 9 på t-kopplingarna, vad har denna för syfte?

Jag skruvade även loss termostatvredet för att se om den där lilla piggen rör sig in och ut av sig själv, detta gjorde den inte utan den har varit intryckt hela tiden. Drog ut den manuellet några gånger för att se om något smuts eller liknande kanske skulle försvinna men en rör sig fortfarande inte fritt. Lämnade den i utdraget läge.

Så, är det någon som kan skänka lite ljus i mörkret? Hur justerar jag alternativt är det skräp i elementen eller liknande?
 
  • 20141228_073158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis ventilen som fastnat i stängt läge. Det du drar i är enbart själva piggen som termostaten påverkar, var försiktigt med att dra för mycket i den då det kan uppstå läckage.
Knacka på ventilhuset med en hammare så kan den släppa, brukar göra det. Om den inte släpper så får man ge sig på ventilhuset och ev. även byta ventilen men nu gäller det att stänga av vattnet.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Om piggen på termostaten inte rör sig som den ska är det nog troligen ett fel som AndersS skriver, men att elementen är svalare nertill än upptill är helt normalt. De ska dock inte vara iskalla nertill.

Har du provat att provat att lufta elementen?

Om du ändar på inställningen av justeringsventilen kan det påverka andra lägenheter eftersom denna ventil ställer in grundflödet genom radiatorn på din våning. Ofta har den som bor på bottenvåningen en ventil som är stryp hårdare än den som bor högst upp eftersom elementet på BV får det varmaste vattnet jämfört med den högts upp.
 
Du ska inte dra ut "piggen", pressa in den för att få igång den och knacka ev lite på ventilhuset.

Det locket diu har öppnat är returventilen och den ska normalt vara helt öppen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.