Jag behöver hjälp
Har ett rum där vi tagit upp trossbotten pga fukt efter fyllt stuprör. När vi nu ska lägga tillbaka allt uppstår flera funderingar.
Dom gamla bräderna känns torra men luktade lite (tog bort en gammal plastmatta som någon slängt i botten som möglat), jag har sprejat dom med ättika och klorin i olika omgångar. Bräderna är nu luktfria men har spår av vitmögel? och mörkare mögel samt har mycket hål från trämask med ljust trädamm. Kan jag återanvända dessa?
Om inte, jag har rivit ett innertak där jag fått över smalare brädor ca 2 -4 mm tunnare. Kan dessa användas?
Tanken är att lägga plast över brädorna sen isolering sen spont sen parkett.
Något mer jag ska tänka på?
Extremt snäv ekonomi, det jag räknat upp är byggmaterial jag har hemma
 
BraBilligt BraBilligt skrev:
Jag behöver hjälp
Har ett rum där vi tagit upp trossbotten pga fukt efter fyllt stuprör. När vi nu ska lägga tillbaka allt uppstår flera funderingar.
Dom gamla bräderna känns torra men luktade lite (tog bort en gammal plastmatta som någon slängt i botten som möglat), jag har sprejat dom med ättika och klorin i olika omgångar. Bräderna är nu luktfria men har spår av vitmögel? och mörkare mögel samt har mycket hål från trämask med ljust trädamm. Kan jag återanvända dessa?
Om inte, jag har rivit ett innertak där jag fått över smalare brädor ca 2 -4 mm tunnare. Kan dessa användas?
Tanken är att lägga plast över brädorna sen isolering sen spont sen parkett.
Något mer jag ska tänka på?
Extremt snäv ekonomi, det jag räknat upp är byggmaterial jag har hemma
Välkommen till forumet @BraBilligt!
Det bör gå utmärkt att återanvända ett begagnat innertak som 'trossbotten lappar' om du ska isolera med kutterspån eller mineralull, om du däremot ska ha sand, stybb, eller 'byggmästarfyll' som bjälklags isolering kanske du behöver kraftigare brädor.
Jag föreslår att du använder förhydringspapp/Örnpapp istället för plast, min erfarenhet är att man ska undvika plast i gamla hus så långt det är möjligt.
 
A
även om det kan vara vitmögel så är det ingen vitvara...
 
  • Haha
  • Gilla
Fam_Hansen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.