Hej,

vi har bokstavligen rivit ut hela källaren, väggarna är nu putsade, golven är gjutna. Huset är ett 70-talshus men faktiskt (!) finns det 50 mm frigolit ingjutet i betongen i bottenplattan. det är ju för lite men borde ändå vara en fördel.

Vi rev även ut hela innertaket vilket först bestod av panel och innanför det någon sorts takgips. Nu är råsponten i trossbotten frilagd och det ser i stort sett mycket bra ut. Min fundering är, borde jag behöva byta all råspont också? och iså fall även isoleringen eller det borde vara "friskt" nu.

Buggaren
 
Ser råsponten undertaket ok ut finns det ju ingen anledning att byta den. Ser den inte ok ut har du å andra sidan mycket större problem eftersom då också golvbjälkarna är rökta, sannolikt.

Det enda som kan göra din råspont ofriskt är vatten. Har du någon misstanke om att det kommit in vatten och isåfall varifrån?
 
tack för svar, ja, råsponten ser generellt väldigt "frisk" ut. Men kan det möjligen vara så att råsponten är fuktig? vatten har inte kommit in i "flytande" form, det är jag ganska säker på. Men tänker att råsponten kan ha sugit fukt ur luften? Tänker att det i så fall borde gå att torka ur den? govbjälkarna känns ju som sagt som ett stort projekt....kanske bättre att bygga nytt?
 
Om råsponten ser frisk ut och inte blir smulor när du sticker kniven i den så är det inget fel på den. Har det runnit vatten brukar det ju bli ränder kvar efter detta, även efter att det torkat helt.

Hade det varit extremt fuktigt i källaren och råsponten blöt som en konsekvens av det skulle du nästan säkert se konsekvensen av detta - mögel.

Känner du dig osäker på konstruktionen kanske det är bäst att antingen be någon sakkunnig besiktiga huset och ge förslag på åtgärder (använd inte byggfirman) eller så kanske du kan mäta fuktigheten själv i träet. Nu drar du nästan slutsatsen att du ska riva huset bara för att lite råspont kanske är fuktig. Det verkar lite förhastat.

Det är ju omöjligt att ställa diagnos på distans på detta vis, men det mest troliga är ju att råsponten är i helt vanligt skick. Har du inget mögel på virket, inga spår efter vatten, ingen konstig lukt (förutom att det luktar "källare") så är det antagligen en god ide att sova gott på natten och inte fundera mer på undertaket.
 
Stort tack för svar. Jag kommer att ta dit Anticimex eftersom jag har en s k köparansvarsförsäkring hos dem. Så då lär ju fukten bli mätt. Jag har ett enda ställe i innertaket på hela källaren där råsponten är angripen av ngn sorts svamp, i övrigt är den helt ok, ser faktiskt väldigt frisk ut. Skadan är intill en ytterväggen och kommer sannolikt från att fönsterblecket i det gamla fönstret på våningen "ovanför" (markplan) har lutat in mot träet istället för utåt och så småningom har fukt antagligen trängt in i väggen under fönstret och därifrån ned i trossbotten. Hantverkaren som bytte fönstret fick byta en del trä i konstruktionen under fönstret eftersom det var förstört. Sen är det väl kanske så att det kan finnas en viss "källarlukt" hur mkt organiska material man än rensar ut i källaren och fruns näsa är väldigt känslig...kanske det är isoleringen i trossbotten som luktar? jag har funderat på om det kan vara en bra ide att hyra en ozon generator och köra en behandling med den, någon som har erfarenhet av det?

Buggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.