Jag har upptäckt att trossbotten (dvs taket i källaren) i mitt hus från -36 består av 6-8cm tjock betong med ~8-16 grus som ballast. Utifrån sprickbildningar i källartaket som jag försiktigt bilat upp har jag hittills hittat 4 stycken stålbalkar. Balkarna är 7cm breda.

1. Spontana kommentarer kring denna trossbotten med balkar? Känns som rätt kraftigt för att vara ett hus på dryga 65kvm!? Han som byggde kåken var svetsare...


2. Var kan jag hitta information kring ovanstående konstruktion så att jag förstår den bättre, får reda på vad jag kan förvänta mig att hitta mer i den, hållfasthet etc?


FWIW;

Har tidigare sett att en ickebärande innervägg (stående virke 2"*7) vilar direkt mot trossbotten och var skråspikad mot en regel 2"*6 som var fäst i trossbotten.

I bilden nedan är källarväggarna mörkgråa, boytan semitransparent grön, takstolar rosa och stålbjälkarna svarta. Obs att jag bara har konstaterat stålbalkarna i de lite bredare källarrummen, den nedre raden i bilden. Om de går över hela husets bred, dvs även upp i de lite smalare rummen (överst i bild) vet jag inte än.

Källarens ytterväggar är 28cm tjocka inkl puts, dessa liksom hjärtväggen är betonghålsten (tror jag det heter). Innerväggarna 9-10cm svartgrå sten som smulas sönder när man tittar på dem...

bjalklag.jpg
 
Ditt hus påminner konstruktionsmässigt mycket om vår egen kåk:
- 70 kvadrat husyta
- Byggår -39
- Trossbotten i betong med ingjutna stålbalkar
- Källarväggar av betonghålsten

Jag har ingen aning om vilket yrke de som byggde kåken hade, men att de också skulle vara svetsare eller bara råkade ha tillgång till stålbalkar verkar väl långsökt eller hur? Jag tror att det var så man byggde våra typer av hus på den tiden helt enkelt. Jag har tyvärr ingen info om byggsättet men vet i alla fall att våra stålbalkar går nästan från yttervägg till yttervägg. Pilarna på bilden markerar balkarna.
 
  • koksgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma konstruktion i ett 30-talshus i sthlm med byggyta 75 kvm. Tror det är tidstypiskt. Betong med balkar, sen ovanpå träreglar, spontade brädor och ev. parkett. Mellanrummet är fyllt med pottaska. Tycker det verkar grymt stabilt. Ett problem jag råkat ut för var när jag skulle dra nytt avlopp o vatten och gå med rör över/igenom en balk. Blev till att ändra rördragningen för 110 mm stammen lite, men jag borrade genom balken på två ställen (50 mm rör för handfat och två rör-i-rör för vatten. Sen gjöt jag igen hela skiten.
 
Den där askan kliar gött i ögonen när den kommer ner :)  

Betong och aska isolerar ju inte värst bra. Bra kalla golv ibland. Misstänker att Starfighter åtgärdar det men i mitt fall som inte tänker riva upp golven på boytan på det sättet...

Vad har ni för avstånd mellan stålbjälkarna?

Finns det någon armering tvärs bjälkarna som håller upp betongen eller hur funkar det egentligen!?

Har ni haft någon tvekan kring att göra "åverkan" på andra väggar än hjärtväggen i källaren och övriga plan?

 
Den där askan kliar gött i ögonen när den kommer ner [Svar ja! men jag har bara skottat uppifrån. Håller just nu på att skotta ur aska från en liten hall på 2 kvm, som ska gjutas igen med golvvärme]

Betong och aska isolerar ju inte värst bra. Bra kalla golv ibland. Misstänker att Starfighter åtgärdar det men i mitt fall som inte tänker riva upp golven på boytan på det sättet... [Jag ska inreda källaren och isolera källarplattan, så då blir det nog lite varmare ovanför. Idag har jag bara nödvärme i källaren och därmed kalla golv ovanför...]

Vad har ni för avstånd mellan stålbjälkarna? [Vet ej, har bara stött på en...]

Finns det någon armering tvärs bjälkarna som håller upp betongen eller hur funkar det egentligen!? [Jag har hittar armering, typ 6-8 mm, när jag bilat ner rör och annat, så visst finns det armering, i alla fall i mitt hus]

Har ni haft någon tvekan kring att göra "åverkan" på andra väggar än hjärtväggen i källaren och övriga plan? [Jag har gjutit på ett fundament för kakelugn. Sågade upp parkett och undergolv, skottade ut askan, växlade av en träbalk och gjöt i en armerad kaka med nerborrade armeringsjärn i hjärtväggen under). Då hade jag alltså sån röta att jag hamnade med fundamentet nästan mitt på hjärtbäggen i källaren under. Hjärtväggen är typ 20-25 cm tegel. Sen var det så att när jag skulle ansluta kakelugnen till skorstenen så visade det sig att det var en trävägg för skorstenen, stående spontade plank (utrymmet mellan trä och skorsten var fyllt med sand). Det där med trä gillade varken jag eller sotaren. Till slut enades vi om att jag skulle såga av tre stående spontade plank precis där rökröret skulle anslutas i stocken. På så vis kom rökrörsanslutningen inte i närheten av trä. Utrymmet efter de bortsågade planken fyllde jag med murad leca så jag kom ut i liv med plankväggen. Utanpå satte jag dubbla masterboard. Jag var lite nervös när jag fimpade tre stående plank men det gick kanon. Jag hade av säkerhetsskäl två stämp på en regel i taket som jag tog bort när jag skruvat fast masterboardskivorna som sen höll ihop det hela. I övrigt kommer jag inte (läs: vågar inte) att röra några andra väggar förutom att jag ska bredda nån dörr i källaren en decimeter eller så. Alla mina väggar i källaren är i tegel. Alla väggar i våningarna ovanför i stående spontade plank i en dimension som jag aldrig sett maken till (slipers typ). Dessutom är det utanpå planket liggande spontade brädor. Man blir lite imponerad hur man byggde förr i tiden när man ger sig på såna här övningar...]
 
Framför allt kliar askan i lungor och näsa. Jag kommer inte ihåg hur många säckar vi körde iväg till återbruket. Det väger ju en del också och det var minst en säck som botten gick ur när man precis skulle lyfta in den i bilen...

Jag skulle gissa att avståndet mellan balkarna hos mig är ca 130 - 140 cm efter att ha kollat på en del foton. Om du vill kan jag göra en riktig mätning. (Ska försöka komma ihåg det när jag kommer hem ikväll)

Jag har inte stött på någon annan armering, men jag har inte gjort särskilt många hål i plattan. Rent konstruktionsmässigt måste det väl vara armerat för att hålla ihop?

Visst har jag tvekat när jag gjort hål i hjärtväggen på både över och undervåning ovanför varandra men allt har gått bra och kåken står kvar. Jag tvekade inte lika mycket när jag tog bort lite väggar här och var eftersom det ju inte var hjärtväggar.
 
Tackar bägge för er input! Börjar känna mig lite säkrare på vad man törs göra och inte. Starfighter, är det enkelt för dig att få ut måtten så vore det tacksamt, men så viktigt känns det kanske inte...

Ska nog försöka leta vidare och se om jag hittar någon mer skriven info om byggsättet. Alltid kul att veta vad man gör ;)
 
Jag grävde nyss (för en timme sen) ur aska ur min hall och fann ännu en stålbalk som låg på "andra ledden" jämfört med den jag tidigare stött på!!! Verkar med andra ord som man lagt ett "rutnät" med balkar i mitt hus, dvs dels från långsida till långsida och dels från kortsida till husets mitt gissar jag (hjärtväggen). Lyckligtvis hamnade den balken jag nu fann inte ivägen för min vattenburna golvvärme som ska gjutas ner i hallen. Den låg precis vid en vägg.
 
Det gick inte att få exakt klarhet i måtten mellan balkarna utan att borra. Mellan den balk jag kan se i källartaket och sprickan vid nästa balk skulle jag gissa på cc 120 - 125 cm medan jag på undervåningen utifrån fotot ovan skulle tippa på cc 130 - 135 cm. Eftersom det är olika balkar jag jämfört så är min gissning att man lagt ut dem med ögonmått och inte varit så noga med måtten. Jag har inte stött på några balkar åt andra hållet som synpunkter hade, utan mina ligger från långsida till långsida.

Hittar du någon mer info om byggsättet är jag tacksam om du delar med dig, alltid bra att ha!
 
Plockepinn med stålbalkar således... Hmm, det är med balkar tvärs var ju intressant. Jag har inte sett några sådan tecken hittills men ska kolla noggrannt. Kanske man skulle kunna försöka med en "regeldetektor"...

Jag håller er underrättade om jag hittar något. Vi kan väl återuppliva tråden när vi dyker på något!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.