Har använt mig av byggmax fibercementskivor som blindbotten. Enligt tillverkarens produktdeklaration är skivan vind- och väderbeständig.

Bör jag, trots att skivan är ”vindbeständig” komplettera med en diffusionsöppen vindpapp typ AC 350 och på så sätt reducera risken ytterligare för drag?
 
  • Gilla
Tobic
  • Laddar…
Jag gjorde det inte. Rätt eller fel har jag ingen aning om. Något drag känner jag inte.

Borde väl bero lite på vad som är under, tex varmgrund eller uteventilerad krypgrund.

Jag har en stängd krypgrund på berg som aldrig är kallare än 10 grader.
 
Även om skivorna i sig är vindtäta är det inte säkert att konstruktionen är det. För det krävs en precision som är osannolik. Det är fel att beskriva AC 350 som diffusionsöppen, den är snarare en ångbroms. Det klassiska materialet i blindbottnar är AC 150.
 
Frågan var inte om vindpapp ac 350 är diffusionsöppen eller inte.
 
Trådar i Byggahus har många läsare utöver de närmast sörjande. Den typen av uppgifter bör vara korrekta, även om det inte är huvudpunkten.
 
  • Gilla
LyckeboPetter och 1 till
  • Laddar…
Du har troligen fått begreppen diffusionsöppet och ångbroms om bakfoten. I materialsammanhang blir det väl också relativt. Tillverkare av vindpapp t ex Tectis hänför sin 350 som diffusionsöppen av den enkla anledning att den tillåter diffusion. Dessvärre är det väl inte heller helt ovanligt idag att folk inte gör skillnad på en ångbroms kontra diffusionsspärr eller förväxlar dem.

Helt rätt att andra läser dessa trådar och att uppgifter ska vara korrekta. Det är fel att hänföra en konventionell vindpapp som ”ångbroms” när den inte är avsedd till att användas som en ångbroms.
 
Redigerat:
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Med 50 års yrkesverksamhet och teknisk högskoleutbildning i botten tror jag inte att jag har fått begreppen diffusionsöppet och ångbroms om bakfoten. För 50 år sedan var AC 350 den tidens diffusionsspärr, innan plastfolierna som var ännu ångtätare kom en bit in på 1970-talet. Mellan diffusionstät (som inte är ett absolut begrepp) och diffusionsöppen finns många mellanlägen, men att beskriva dessa som diffusionsöppna utan ytterligare precisering är vilseledande. Vill du använda ett helt diffusionsöppet material i blindbotten finns det många varianter av vindtätningar.

Jag säger ine att det är fel att använda AC 350 till det tänkta ändamålet, men materialet är onödigt tjockt och klumpigt. AC 150 är betydligt smidigare och ligger dessutom som regel på en mer praktisk bredd.
 
Varför krångla med en tung och styv asfaltspapp när det finns vindduk i tunn polyetenplast. Enklare, snabbare och den är också diffusionsöppen.
 
Mina snickare satte fibercementskivor som blindbotten och tejpade bara alla skarvar. Dock har vi en avfuktare i grunden och ett väldefinierat klimat där som hjälper till vilket gjorde att alla var överens om att inte göra mer med blindbotten.
 
Enligt tillverkarens montageanvisningar som jag tillslut kommit över ska skarvarna mycket riktigt tejpas. Någon form av extra vindskydd föreskrivs ej.

justusandersson:
Jag förstår din poäng. Men anser att du från början haft ett argumentationsfel om vad som är "rätt och fel" Vet inte var ditt behov från början kommer från att hävda dig i fråga i sak som inte hade med frågeställningen från början att göra. Den springande punkten är dock att det är precis lika "vilseledande" att kalla en vindpapp för ångbroms som att säga att den är öppen för diffusion. Idag är det allmänt vedertaget att ångbromsar, som diffusionsspärrar ("byggplast") , något används på klimatskärmens insida. Variabla ångbromsar är även något som på senare tid trängt in i branschen. Tekniskt fyller de olika funktioner och är anpassade till olika typer av isolerande konstruktioner. Det är idag också tyvärr vanligt att de förväxlas vilket snabbt leder till förödande skador i konstruktioner, något jag fått erfara fler gånger än en i mitt arbete. Ur den aspekten är viktigt att kalla just en spade för en spade. Det är tillräckligt förvirrade redan nu, så det är onödigt att börja blanda in vindpappen i begreppen. Så tycker du att det viktigt att definiera material korrekta i ångtröghetsaspekter så kan du börja hos dig själv.

Härmed sätter jag punkt för diskussionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
cope
  • Laddar…
S Slitvarg skrev:
Enligt tillverkarens montageanvisningar som jag tillslut kommit över ska skarvarna mycket riktigt tejpas. Någon form av extra vindskydd föreskrivs ej.

justusandersson:
Jag förstår din poäng. Men anser att du från början haft ett argumentationsfel om vad som är "rätt och fel" Vet inte var ditt behov från början kommer från att hävda dig i fråga i sak som inte hade med frågeställningen från början att göra. Den springande punkten är dock att det är precis lika "vilseledande" att kalla en vindpapp för ångbroms som att säga att den är öppen för diffusion. Idag är det allmänt vedertaget att ångbromsar, som diffusionsspärrar ("byggplast") , något används på klimatskärmens insida. Variabla ångbromsar är även något som på senare tid trängt in i branschen. Tekniskt fyller de olika funktioner och är anpassade till olika typer av isolerande konstruktioner. Det är idag också tyvärr vanligt att de förväxlas vilket snabbt leder till förödande skador i konstruktioner, något jag fått erfara fler gånger än en i mitt arbete. Ur den aspekten är viktigt att kalla just en spade för en spade. Det är tillräckligt förvirrade redan nu, så det är onödigt att börja blanda in vindpappen i begreppen. Så tycker du att det viktigt att definiera material korrekta i ångtröghetsaspekter så kan du börja hos dig själv.

Härmed sätter jag punkt för diskussionen.
S Slitvarg skrev:
Enligt tillverkarens montageanvisningar som jag tillslut kommit över ska skarvarna mycket riktigt tejpas. Någon form av extra vindskydd föreskrivs ej.

justusandersson:
Jag förstår din poäng. Men anser att du från början haft ett argumentationsfel om vad som är "rätt och fel" Vet inte var ditt behov från början kommer från att hävda dig i fråga i sak som inte hade med frågeställningen från början att göra. Den springande punkten är dock att det är precis lika "vilseledande" att kalla en vindpapp för ångbroms som att säga att den är öppen för diffusion. Idag är det allmänt vedertaget att ångbromsar, som diffusionsspärrar ("byggplast") , något används på klimatskärmens insida. Variabla ångbromsar är även något som på senare tid trängt in i branschen. Tekniskt fyller de olika funktioner och är anpassade till olika typer av isolerande konstruktioner. Det är idag också tyvärr vanligt att de förväxlas vilket snabbt leder till förödande skador i konstruktioner, något jag fått erfara fler gånger än en i mitt arbete. Ur den aspekten är viktigt att kalla just en spade för en spade. Det är tillräckligt förvirrade redan nu, så det är onödigt att börja blanda in vindpappen i begreppen. Så tycker du att det viktigt att definiera material korrekta i ångtröghetsaspekter så kan du börja hos dig själv.

Härmed sätter jag punkt för diskussionen.
Hej,

har köpt Byggmax fibercementskiva för trossbotten men undrar vilken sida som ska vara nedåt. Den "blankare" med tryck eller den "ruffigare"?

Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.