Hej.

Håller på att renovera köket och rev därmed en vägg för att förstora upp. Köket är redan inköpt och allt klart egentligen för gissning och nedreglat tak för att sätta hutonit.

Har tidigare gjort iordning grabbens rum på ovanvåningen (bara lagt golv på befintlig plastmatta och bredspaklat) och var där inne idag och tyckte att golvet svajade en del i mitten.om man stampar till så låter det om skötbord och en hylla som står där inne. Har börjat misstänka att jag rivit en mellanvägg som fungerade som en golvbjälke...huset är från 1920tal. Hur gör jag nu? Kan inte sätta en balk från undersidan då jag redan köpt köket och finns ingen möjlighet för det att få plats nu då...kan jag riva upp golvet och förankra in i yttervägg en ny golvbjälke? Kan jag kortla för att förstärka ovanvåningen? Är det behov snarast eller kan det vänta. Tacksam för svar...
 
  • Gilla
jooonas
  • Laddar…
Du bör prata med en konstruktör om hur du ska lösa problemet.
Omöjligt för oss att säga något här då du bara beskriver problemet i text och inte visar några ritningar på huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Du bör prata med en konstruktör om hur du ska lösa problemet.
Omöjligt för oss att säga något här då du bara beskriver problemet i text och inte visar några ritningar på huset.
 
  • Handritad skiss av en byggplan med måttangivelser och rumsmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en husplan med markerat område för möjliga renoveringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda ritningar som jag har är handritade. Antog att det inte var bärande då jag hela tiden antagit att alla som går från murstocken är det. Kanske nojjar i onödan.
 
BirgitS
Vad som är bärande väggar i plankhus beror i huvudsak på hur golvbjälkarna går. Väggar som behövs för att golvbjälkarna ovanför ska få stöd är bärande.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
BirgitS
Tillägg:
När hus sätter sig så kan även andra väggar bli mer eller mindre bärande eller stabiliserande.
Jag håller med Purre om att en byggkonstruktör nog är rätt väg att gå.
 
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Hej.

Håller på att renovera köket och rev därmed en vägg för att förstora upp. Köket är redan inköpt och allt klart egentligen för gissning och nedreglat tak för att sätta hutonit.

Har tidigare gjort iordning grabbens rum på ovanvåningen (bara lagt golv på befintlig plastmatta och bredspaklat) och var där inne idag och tyckte att golvet svajade en del i mitten.om man stampar till så låter det om skötbord och en hylla som står där inne. Har börjat misstänka att jag rivit en mellanvägg som fungerade som en golvbjälke...huset är från 1920tal. Hur gör jag nu? Kan inte sätta en balk från undersidan då jag redan köpt köket och finns ingen möjlighet för det att få plats nu då...kan jag riva upp golvet och förankra in i yttervägg en ny golvbjälke? Kan jag kortla för att förstärka ovanvåningen? Är det behov snarast eller kan det vänta. Tacksam för svar...
Jag hade nog mer svaj än så. Fyra meter långa 145-reglar utan kortlingar. Bröt upp golvet, sågade av alla reglar på mitten och gjöt en betongbalk tvärs igenom. Samt installerarde kortlingar. Delvis uppbrutet trägolv med synliga 145-reglar och en nylagt betongbalk med armeringsjärn tvärsöver för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybetongbalk gjuten tvärs igenom golvbjälklaget med installerade kortlingar för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu känns det stadigt.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.