I deklarationsbroschyren för fastighetsskatten står det att man på övervåning som bostadsyta räknar den yta som överstiger 190cm och 60cm därutöver vid sned vägg.

Vi är 175, resp. 176 cm långa och har barn som är ½ - 2½ år gamla. Övervåningen på vår 1½-plansvilla är inredd och har snedtak som är brutna vid 160cm. Övervåningen har c:a 40m[sup]2[/sup] bostadsyta enligt reglerna.
Skulle jag kunna "trolla bort" dessa 40 m[sup]2[/sup] om jag reglar upp och monterar takskivor på 189cm höjd? ::)
Vi bor inte på övervåningen och barnen kommer så småningom att disponera den. För dom är 189cm halvvägs till himlen ;D.
 
Du kan ju regla upp även på nedervåningen på 189cm så slipper du ju all boyta!!!
 
du kanske har tilläggsisolerat taket ;D
 
Det borde väl gå utmärkt att göra så, men du kan nog kosta på dig lite högre takhöjd ändå.

"För att ett våningsplan med snedtak överhuvudtaget ska mätas måste våningen ha en takhöjd på minst 1,9 meter på ett utrymme av minst 60 cm bredd."

Så på de mittersta 59 centimetrarna kan du ha hur högt du vill, och sedan 189 cm på sidorna om det. Kanske kan ge lite bättre rumskänsla. Man kan ju exempelvis då tänka sig ett ryggåstak som precis passar så att man kommer ner till 189 cm efter 59 cm.

Jag undrar förresten hur det fungerar om man har två eller fler sådana 59-cm-korridorer med högt i tak, och 189 cm i takhöjd på resten av rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.