Måste få gnälla av mig lite...
Har haft en vera edge ett tag nu, har mest labbat lite och har mest använt den för att styra(via rfxtrx433e) gamla nexa prylar. Tanken är att så småningom styra värmegolvet och lte annan automation.
Men...
Framför allt känns produkten otroligt instabil, jag har varit tvungen att göra en totalnollställning
Två gånger har enheten inte gått att komma åt utan att jag varit tvungen att kontakta supporten som fått gå in bakvägen och plocka bort en device som av någon anledning slutat fungerar.
Har försökt få NorthQ powermeter att fungera med Veran, lyckades till en början men efter att ha ändrat antalet pulser från 10000 till 1000 så fungerar den inte alls. Detta trots nollställning av enheten och borttagning i Veran. Har lagt ett ärende till deras support.

Kameran som jag lagt till fungerar lite när den känner för det(har testat med andra programvaror och där är det inga problem)
Osv osv

Valde Vera för att man, förutom Z wave, kunde styra vårt larm och att det gick att styra gamla Nexa prylar. Men vad hjälper det när den inte är tillförlitligt och att man måste skicka meddelanden till deras support var och var annan dag?
Sen känns det definitivt inte som en produkt som man vill låta styra värmen i huset när man är bortrest

Funderar nu sälja veran och gå över till Fibaro HC2, hur är det med tillförlitligheten där?
 
...fungerar lite när den känner för det...
Ack ja. Tycker det mesta elektroniska blir mer och mer likt det du beskriver...
 
Testa OpenHAB eller Home Assistant på t ex en Raspberry Pi? Då får du nått som inte är "låst" till ett företag.
 
axed skrev:
Testa OpenHAB eller Home Assistant på t ex en Raspberry Pi? Då får du nått som inte är "låst" till ett företag.
Har inget emot att vara låst till ett företag, bara det fungerar och är stabilt.
 
noone70 skrev:
Måste få gnälla av mig lite...
Framför allt känns produkten otroligt instabil ...
Håller med om att det finns en del irriterande buggar men mitt system har varit väldigt stabilt. Min Vera har nu gått över ett år utan omstart (utom vid uppdateringar)
 
noone70 skrev:
Har inget emot att vara låst till ett företag, bara det fungerar och är stabilt.
Menar mer att ofta rättas buggar till fortare när det är open source. Prisbilden blir ju en helt annan också. Tycker både OpenHAB och Home Assistant är stabilt och har stöd för de flesta komponenter man kan tänkas använda. Fibaros variant är säkert helt ok den också. Rätt dyr dock. Tror inte man får särskilt mycket mer för pengarna.
 
Jag har en zipabox och i en liten anläggning såsom min egen fungerar den VÄLDIGT bra. Men visst är z-wave jäkligt buggigt generellt och ska man använda detta för väsentlig styrning så vettetusan alltså. Därför har jag börjat experimentera med en Z-UNO z-wave utvecklingskort som kan fungera autonomt om det strular med huvudenheten. har man lekt med arduino tidigare så är denna klockren.
 
Beställde en Fibaro HC2 idag, dustin hade ett demoex för 3600kr så jag slog till
Ska bli kul att labba lite och jämföra dom två produkterna.
 
noone70 skrev:
Beställde en Fibaro HC2 idag, dustin hade ett demoex för 3600kr så jag slog till
Ska bli kul att labba lite och jämföra dom två produkterna.
Det blir kul att höra dina erfarenheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.