Jag har en åkgräsklippare som varit ett problembarn från första början. Den är av ett udda märke (i Sverige, inte internationellt), så det finns bara en i trakten som servar den.

Problemet är att han är usel på att få något gjort. Vi tillbringade merparten av förra sommaren med att vänta på att han skulle byta drivrem till klippaggregatet och fixa så att den slutade slita sönder drivremmen (som kostar 1600 kr/st) efter halva gräsmattan. Jag tror vi gick genom 5 såna remmar innan det löste sig.

Sista klippningen i höstas så dog motorn (knäckt vevstake), och tidigt i våras ringde vi honom för att få den fixad. Han lovade att hämta klipparen till påsk och fixa den.

Nu är det halvvägs genom augusti, och vi har fortfarande inte fått den fixad. Han är knappt hemma, mesta tiden är han utomlands och meckar rallybilar, så det är dessutom hopplöst att få tag på honom. Det enda som han (påstår sig) ha gjort är att slipa knivar, byta batteri och liknande som jag dessutom uttryckligen sade åt honom att inte göra förrän han hade fixat motorn, eftersom det inte finns någon anledning att lägga arbete på den innan man vet om den är räddningsbar.

Merparten av sommaren och förra sommaren har gräset varit cirka en halvmeter högt för att vi saknat klippare. Vi har för att hindra gräsmattan från totalt förfall fått ta in en entreprenör som klippt åt oss några gånger, totalkostnad cirka 4 kkr.

Vi tröttnade ur helt igår när han bara slängde på luren när jag, artigt, påpekade att vi behöver en gräsklippare snarast möjligt. Så, vi kollade blocket och köpte en begagnad istället som får hålla tills vi köper en ordentlig (med >20 000 m2 gräs så behövs det lite rejälare doningar...).

Nu avser jag att kontakta honom och säga att jag är trött på det här och vill ha tillbaka min klippare som den är, oavsett skick. Sedan får jag väl ta det som ett helgprojekt att försöka fixa den och ha den som reservklippare/trädgårdstraktor.

Frågan kompliceras ytterligare av att jag via andra som haft med honom att göra fått reda på att detta inte bara är hans typiska sätt att (inte) arbeta, han har också gått i konkurs fyra gånger. Det gör att det inte känns speciellt tryggt att ha klipparen stående hos honom.

Nu till frågan:

Han kommer säkert att vilja ha betalt för de delar han beställt (men inte monterat), cirka 3000 kr, och det jobb han borde ha utfört (men inte gjort), cirka 2000 kr. Dessa priser efter muntligt telefonbesked. I ett sånt här läge, vad har jag egentligen för skyldigheter att betala honom? Hur mycket skit ska man behöva ta och fortfarande vara betalningsskyldig? Vad har jag för möjligheter att backa ur och avsluta våra affärer?

(Not: Om någon undrar vilken gräsklipparreparatör i Borlänge-trakten det är, skicka ett meddelande till mig. Jag väntar med att gå ut med namnet allmänt tills jag sett hur den här affären spelat ut sig till slut.)

OT-fråga: Någon som känner en svetsare i Borlängetrakten som är bra nog för att svetsa en knäckt vevstake?
 
Man svetsar inte en vevstake, man byter den
 
Jag tror med betoning på tror, att din rätt att få ut klipparen och hans eventuella rätt att få betalt är två skilda ärenden. Så om han vägrar lämna ut den utan att få betalt så tror jag att du via kronofogden kan få handräckning. OM jag har rätt så gör han sig skyldig till stöld när han inte lämnar ut den, kan fungera med en polisanmälan, och få polisen att säkra "stöldgodset". Troligen kan du få råd (och koll på om jag har rätt) om du pratar med kronofogden, då borde du också kunna få reda på vilka ev. formkrav som skall vara uppfyllda för att du skall få hjälp.

Sedan är det en helt annan femma hur du skall agera för att ha rätt att häva din "beställning" av reparation utan att betala, där får du titta på konsumenttjänstlagen. Efterssom tjänsten är försenad så har du med stor sannolikhet rätt att häva, men det finns formkrav.
 
Man svetsar inte en vevstake, man byter den
Det beror på hur länge den behöver hålla och hur bra svetsare man har tillgång till...

Det är ju inte som om den ska sitta i en högpresterande sportbil.

Jag tror med betoning på tror, att din rätt att få ut klipparen och hans eventuella rätt att få betalt är två skilda ärenden. Så om han vägrar lämna ut den utan att få betalt så tror jag att du via kronofogden kan få handräckning. OM jag har rätt så gör han sig skyldig till stöld när han inte lämnar ut den, kan fungera med en polisanmälan, och få polisen att säkra "stöldgodset". Troligen kan du få råd (och koll på om jag har rätt) om du pratar med kronofogden, då borde du också kunna få reda på vilka ev. formkrav som skall vara uppfyllda för att du skall få hjälp.
Jo, den biten har jag koll på.

Sedan är det en helt annan femma hur du skall agera för att ha rätt att häva din "beställning" av reparation utan att betala, där får du titta på konsumenttjänstlagen. Efterssom tjänsten är försenad så har du med stor sannolikhet rätt att häva, men det finns formkrav.
Försenad? Den är så försenad att dubbelmeningen i engelskans "late" är applicerbar...

Jag har dragit ett mail till kommunens konsumentrådgivare, med i stort sett samma fråga som här. Vi får se vad hon svarar.
 
hempularen skrev:
Så om han vägrar lämna ut den utan att få betalt så tror jag att du via kronofogden kan få handräckning. OM jag har rätt så gör han sig skyldig till stöld när han inte lämnar ut den, kan fungera med en polisanmälan, och få polisen att säkra "stöldgodset".
Om vi nu ska vara petiga så är ett av rekvisiten för stöld en "olovlig besittningsrubbning", dvs att något ska ha tagits/flyttats/stulits utan lov. I detta fall har gräsklipparen lämnats in för reparation. Därmed är brottet stöld ej aktuellt.

Jag tror snarare att (någon form av) förskingring är den rätta brottsrubriceringen. Brottsbalken Kap 10 säger:
1 § Om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring till fängelse i högst två år..
Nu finns det i detta fall inget som tyder på att reparatören ämnar sälja maskinen eller eljest göra "vinning" genom brottet. Därmed är troligen inte rekvisiten för förskingring uppfyllda. Dock torde följande kunna passa in:
4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.
Att sedan mina juridiska utvikningar inte påverkar TS problem ett smack är en annan sak... wink.gif
 
Det finns för närvarande inget som tyder på att han skulle vägra lämna ifrån sig den. Frågan är snarare vad han kan kräva i betalning för att ta fyra månader på sig att åstadkomma ingenting...
 
Troberg skrev:
Frågan är snarare vad han kan kräva i betalning för att ta fyra månader på sig att åstadkomma ingenting...
Typ ingenting :( Men visst, har han fått hem delar som du får och behöver så är det väl rimligt att du betalar för dessa och låter någon annan använda dem och laga maskinen.

Men har han inte gjort något av det du beställt utan bara gjort saker som du uttryckligen har undanbett dig så kan jag inte se att det finns något arbete att betala för.
 
Pratat med kommunens konsumentvägledare nu. Jag har rätt att häva avtalet, jag ska inte betala någonting och jag har rätt att kräva ersättning för de merkostnader han orsakat.

Jag avser inte att kräva ersättning för merkostnaderna, såvida han inte börjar bråka och jag känner ett behov av att hota med storsläggan. Jag avser dock inte heller att betala för det arbete han (inte) gjort eller de delar han eventuellt beställt.
 
Inom bilbranschen, som nu detta iofs inte är, äger bilverkstaden rätt att låta bli att lämna ut bilen tills kunden har betalat för reparationen.

Vet inte om det är samma regler som gäller för småmotorverkstäder.
 
MagnusSt skrev:
Inom bilbranschen, som nu detta iofs inte är, äger bilverkstaden rätt att låta bli att lämna ut bilen tills kunden har betalat för reparationen.
Men en grundförutsättning är väl i så fall att bilen faktiskt är lagad?
 
Nyfniken skrev:
Men en grundförutsättning är väl i så fall att bilen faktiskt är lagad?
Ja, vid en tvist är det såklart knivigare:)

Kan jag som verkstadsägare påvisa att jag har haft en kostnad på fordonet och kunden vill hämta ut den får man nog räkna med att betala vad verkstadsägaren begär, annars får man nog dra det till rätten om man anser att det är oskäligt.

Jag är verkligen ute på svag is då jag inte har råkat ut för den här typen av problem under mina snart 15 år inom bilbranschen, de som inte har råd att hämta ut sin bil brukar veta vad som gäller och acceptera det, har iofs varit med om att en bil blev hämtad med reservnyckel en gång, grämer mig fortfarande att den inte var bättre inparkerad samt att ngn vital del var bortplockad.

Jag grundar mitt inlägg på vad jag har läst i denna boken:

http://www.mbup.se/default.aspx?mId=249

Har inte den framför mig så jag kan inte säkert verifiera det jag skriver, och det är inte alls säkert att det gäller småmotorreperationer
 
Fick tag på reparatören igår (efter många försök). Han verkade närmast lättad att bli av med den, och var noga med att påpeka att han skulle plocka av det han satt dit. Med andra ord, han verkar införstådd med att ingen betalning kommer att ske.

Nu ska vi bara se om jag får klipparen på måndag som utlovat, och i så fall i vilket skick...
 
köp en gräsklippare utan motor och låt "dina" festivalbesökare klippa gräset mot att de får bada och sola ett par timmar ;-)
 
Gräsklipparen kom inte, ska ringa honom och skälla lite...
 
Fortfarande ingen klippare (han hade åkt till Italien istället...). Gav ett ultimatum igår att jag vill ha den senast onsdag morgon. Onsdag lunch kontaktar jag kronofogden för handräckning om den inte står där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.