Igår skulle jag montera några LED-downlights. varje lampa kommer med röd/svart kabel samt kontakt för montering i kopplingsplint. Men i stället för att koppla in varje lampa i plinten, ska jag seriekoppla lamporna själv och bara koppla en kontakt till plinten.

Glad i hågen började jag koppa: röd kabel på lampa 1 skarvades in i röd kabel på lampa 2. Svart kabel från lampa 2 skarvades in i svart kabel på lampa 3, osv.

När jag var klar så insåg jag ju att man (väl?) borde ha kopplat röd kabel från lampa 1 till svart kabel till lampa 2, röd kabel från lampa 2 till svart kabel på lampa 3, osv, dvs + till -. Fort och fel från min sida, alltså. Men sedan slog det mig att polvändningen kanske inte spelar någon roll för lamporna? Strömmen ska väl bara passera igenom lampan? Eller tänker jag fel nu? :S
 
Vad jag vet så har LED en positiv och en negativ. Vänder man dem så blir det inget ljus.

Och seriekopplar du 230 volts lampor får dem inte dela på dem 230 volten då? Dvs det blir fel?

Kan ha helt fel...
 
LED är polberoende !
Men dessutom kan du inte seriekoppla dom hur som helst om inte strömkällan är gjord för det - det hela beror på vad du har för system.

Har du tex 12V LED-aramturer som drivs av 12V likström så måste du paralellkoppla desa in i transformatorn.

Har du 230 V aramturer som går på växelström så beror det på den interna konstruktionen om dessa är polberoende, men röd/svart ledning indikerar det. Du kan inte seriekoppla desa förstås då spänningen över varje LED blir för låg.

Om du har 12V LED och tex en 48v Trafo så kan du seriekoppla 4st på denna - OM trafon kan leverera tillräckligt med ström - då skall s vart kopplas till röd osv - dvs strömmen går åt ett förutbestämt håll...
/K
 
Vad står det i bruksanvisningen till lampor och trafo? Parallell, serie, min/max antal lampor?
 
Tack för svaren. LED är alltså polberoende, så det blir till att koppla om tåtarna. Men om det hade varit vanligt glödljus, då hade det inte spelat någon roll, väl?

Lamporna och trafo är köpta i paket med en kopplinsplint på trafon. Om man kopplar lamporna till kopplingsplinten så blir de seriekopplade i plinten. Då jag ska sätta dom på rad över 7 meter, sa säljaren att jag kunde seriekoppla lamporna själv, och sedan koppla in en kontakt i plinten. Så det bör inte vara några problem. Varje lampa drar 3W, trafon klarar 21W
 
Nä, för glödljus spelar polerna ingen roll.

Men LED är annorlunda och beror på armaturen den är monterad i.

En "naken" LED skall drivas med en viss ström, t.ex 350mA för en 1W power-LED. Då krävs en konstantströmtrafo som alltså reglerar spänningen till dess att den driver en viss konstant ström genom ett antal seriekopplade LED'ar.

Andra LED-armaturer kan ha denna strömregulator inbyggd och vill då istället ha en (någorlunda) konstant spänning. Flera armaturer av denna modell ska då parallellkopplas till en trafo som ger en konstant spänning men variabel ström.

Dimmbara LED-armaturer kan vara av endera modell antar jag. Där ställs högre krav på att dimmer, trafo och armaturer passar ihop.
 
Kan tipsa i denna tråd också om Hide-a-lites nya LED-katalog (LED sortiment 2010) som ges ut i sammarbete med Ahlsell. Längst bak finns det mesta tekniska som man behöver veta för att kunna installera LED korrekt.
 
Jo den var rätt trevlig den broschyren.

Bästa nyheten på de där "LED-seminariet" var ju att hide-a-lite + "alla" andra (de större iaf) LED-tillverkare ska bli bättre på att skriva ut LUMEN och spridningsvinkel på alla armaturer. Lite svårt att jämföra utan Lumen!

Tex så lyser Maxels "Pluto" 350mA 1W LED nästan exakt lika mycket som Hide-a-lite´s "Eye" på 700mA 3W.
 
Finns den broschyren på nätet?
 
Det där med seriekoppling av LED är inte riktigt som seriekoppling av vanliga glödlampor.

När det gäller LED så är det strömmen och inte spänningen som är viktig. Lägger man 12 V över en lös LED så går den sönder direkt eftersom strömmen blir för hög. För att begränsa strömmen till rimliga värden (ofta ca 350 mA) seriekopplas ofta flera LED inne i armaturen och förses dessutom med strömbegränsning, exvis ett motstånd i armaturen.

Vid den typen av seriekoppling som tråden handlar om är det alltså tämligen meningslöst att tala om spänningen, det är stömmen som flyter genom de seriekopplade dioderna som är av intresse. Spänningen blir det den blir då kraftaggregatet är utfört som en strömkälla till skillnad från vanliga spottrafos vilka är spänningsskällor.
 
Bo.Siltberg skrev:
Finns den broschyren på nätet?
Den dyker väl upp så småningom. Ring Ahlsell så skickar de nog en
 
Det är den gamla LED-katalogen. Den nya finns inte på hemsidan.
 
mycke_nu skrev:
Det där med seriekoppling av LED är inte riktigt som seriekoppling av vanliga glödlampor.
Se *aldrig* en LED som en glödlampa. Ett sätt att se på det är att en glödlampa är "spänningsdriven", d.v.s. lägger man på 230V på en 230V lampa på man en viss ström och därmed en viss effekt. På en LED ska dock en viss *ström* läggas på, den resulterande spänningen över LED:en är egentligen ointressant, det är genom att variera strömmen som det genererar olika ljusstyrkor. Alla LED:s har ett spänningsfall över sig som dessutom varierar med både ström och färg på lysdioden. Om man seriekopplar flera LED:s lägger man spänningsfallet över varje LED i serie *men* strömmen är fortfarande detsamma.

Exempel:
En vanlig 5mm röd lysdiod har 1.5VDC spänningsfall och drivs vanligtvis med 20mADC. Om du ska driva denna lysddiod med 5VDC måste du strömbegränsa kretsen enligt 5 - 1.5 = 3.5VDC. 3.5VDC / 0.02mADC = 175 Ohm seriemotstånd. Man måste också använda ett motstånd med korrekt effekttålighet, i detta fall blir det 3.5 * 0.02 = 0.07 watt, d.v.s. ett vanligt 1/4-wattsmotstånd räcker men i större kretsar eller med LED:s av högre effekt kan det bli betydande effektförluster.

Genom att seriekoppla LED:s lägger man som sagt flera spänningsfall i serie men driver med samma ström. I fallet ovan kan man driva upp till tre lysdioder på 5VDC, d.v.s. 3 * 1.5 = 4.5VDC. 5 - 4.5 = 0.5VDC. 0.5 / 0.02 = 25 ohm seriemotstånd.

En LED är egentligen en diod och är polariserad. Man kan lägga på en omvänd spänning upp till en s.k. "breakdown"-tröskel då dioden blir en zenerdiod med ett mycket större spänningsfall men det är inget normaltillstånd och riskerar förstöra LED:n. LED:n lyser i alla fall inte.

Driver man LED:s med nätspänning 230VAC måste det till någon form av omvandlare/drivkrets, transformatorer, konstantströmgeneratorer, pulsbreddsmodulatorer, ..., finns en massa varianter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.