Visst blir man trött på Schneider Electric här i Sverige...

Har en trasig 25A kontaktor (LC1D25V7) och ska ha en ny. Kollade på Ahlsell =>1500 spänn, kollade på Elbutik.se =>1045 spänn.

Jaha (suck) då får man vända sig utomlands igen då.
www.elektroonline.nl => 490 spänn (€52)
www.relko.cz => 200 spänn (€23)
www.acdc.pl => 390 spänn (PLN130)

Till och med Schneider i Holland säljer till privatpersoner med egen webbutik (http://schneider.hd.nl) samma kontaktor för 550 spänn (€59)

Hur länge skall dom få hålla på och skinna oss? Vad tror dom att dom tjänar på det här?

Det blir till att skicka efter ifrån Polen...igen...
 
Det är faktiskt helt sjukt. Det ska väl dessutom tilläggas att priserna du nämner är helt regelrätta då moms betalas i försäljningslandet och tullen går bort iom EU...
 
jadu, det är ungefär samma situation jag befinner mig i när jag ska ha delar till min GMC pickup, det är inte ens nån ide att ringa nån ÅF i sverige och fråga om pris för dom räknar fortfarande dollarn i 12kr tydligen, och mer därtill..
jag skulle byta alla 8 dieselspridarna nu och det gick på 1.800$ i USA, typ 11.500kr, för skojs skull ringde jag och frågade svenska bil i akalla och dom skulle "bara" ha 9800kr/styck... gånger 8 blir det 78400!!!!!!!!! ja just det nästan 80 lax för spridare!!!! jag frågade dom lite vänligt om dom har några kunder överhuvudtaget, jooodå förstårdu, vägverket kör en del såna här duramaxdieslar, och även en del bärgningsbilar har vi sålt spridare till...
haha jag kan ju inte annat än att bli avundsjuk på vinsten dom måste göra sig..
 
...och i samma veva inse hur det slösas med våra skattepengar =(
 
phl skrev:
...och i samma veva inse hur det slösas med våra skattepengar =(
ja precis!, en del ambulanser och piketbussar är ju cheva/gmc och servas då antagligen hos märkesverkstäder..
det går att hitta billigare delar i sverige, hos mindre importfirmor, men jag tror knappast statliga myndigheter gör det.. dom lämnar fordonen hos närmaste ÅF..
så visst är det våra skattepengar (inte lite heller) som går ner i privata fickor..:mad:
 
Vad hindrar en vanlig svensson att importera detta och sälja i sverige?
 
Och varför inte använda nått annat fabrikat ? Det är väl bara en vanlig 25 A 11kW kontaktor med 400 volts spole
 
Ska man bara köpa en enda kontaktor så är de väl knappast värt att hålla på importera? Du betalar 1500:- på Ahlsell antagligen för att du inte har nåt vettigt rabattbrev. Vi använder alltid sådana Telemecanique kontaktorer.. bra kvalitet, även om dom kostar lite mera så behöver man inte åka och byta dom direkt :)
 
Jo visst har det med rabatter att göra, men det illustrerar direkt hur sjukt just rabattsystemet är... fast det behöver jag kanske inte älta igen? ;) Dessutom kan jag tillägga att även om jag handlar på exempelvis Elektroskandia med 50-60% rabatt så blir priserna likväl rätt höga på mycket materiel.
 
dreamie skrev:
Vad hindrar en vanlig svensson att importera detta och sälja i sverige?
du åker troligen dit för skattebrott om du tjänar pengar på importen och inte tar upp det i deklarationen... och... om dom får reda på det villsäga..
men tar du hem 25 kontaktorer och sätter ut annons på blocket så tror jag säkert nån avundsjuk direktör på ahlsell sätter dit dig
 
Och vad hindrar att en vanlig svensson har en momsregistrerad firma?

Och en direktör på ahlsell letar väl inte kontaktorer på blocket!? Eller? :D
 
pefo skrev:
Och vad hindrar att en vanlig svensson har en momsregistrerad firma?

Och en direktör på ahlsell letar väl inte kontaktorer på blocket!? Eller? :D
jaja ok då...
 
Men visst, fuskar man med skatten och blir påkommen så åker man ju dit. Tom hårdare än om man installerar el obehörigen! För då snackar vi riktiga brott alltså! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.