Hej,

Jag har begått det klassiska misstaget och släng på nytt golv utan att tänka efter före! Det slutade med att det nya klickgolvet numera ligger över trösklarna till kök och ytterdörr.

Jag har kikat på övergångslister i trä med diverse profiler, bland annat T-profil och rundad/mjuk övergång men jag ser inga möjligheter att använda dem "rakt av" utan att klyva och fräsa i dem - vilket är vad jag hoppas undgå.

Övergång mot kök:
Nyinstallerat klickgolv som ligger ovanpå en äldre trätröskel vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat klickgolv som möter en högre trätröskel med en synlig kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över profilerna:
Handritad skiss som visar höjdskillnaden mellan nytt golv och en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergång mot ytterdörr:
Ojämn övergång mellan ett nytt klickgolv och en befintlig tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av träklickgolv som ojämnt överlappar en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke var att montera på någon typ av träfärgad självhäftande L-profil i aluminium för att dölja de ojämna och vassa kanterna på golvet och sedan låta de befintliga trösklarna vara. Den dagen jag väljer att lägga golv i köket så kan jag ju då välja att göra "rätt" och montera bort den befintilga tröskeln för att feina in dörrfodret och klämma in en rejäl mönsterpassad bit under, som man sedan kan förankra en tröskel i (förutsatt att dörren hyvlas korrekt) men för närvarande vill jag ha en lösning som inte visar upp nakna kanter på mitt trägolv.

Har någon av er erfarenhet att dölja liknande tabbar utan att skapa en massa efterarbete. Golvläggningen utfördes till stor del av inlånade verktyg och arbetskraft och jag har mycket mindre möjlighet att specialbygga något i detta läge.

Tillägg:

Jag glömde att inkludera min snabba skiss. Kökströskeln är exempelvis högre än golvet men den övergången är så långt bort att det nästan inte spelar roll.


Mvh
Flytande Kossan
 
Redigerat:
Hur mycket sticker golvet upp?
 
T Tompafix skrev:
Hur mycket sticker golvet upp?
Golvet är faktiskt en smula lägre än tröskelns högsta punk, det kan röra sig om ca 2-5 mm. Problemet (som man kan se i min grova skiss som jag lägger in i första posten) är att det från det nya golvet är en rak och skarp kant nedåt och den välvda tröskeln når inte samma nivå förrän nästan 30 mm in.
 
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Golvet är faktiskt en smula lägre än tröskelns högsta punk, det kan röra sig om ca 2-5 mm. Problemet (som man kan se i min grova skiss som jag lägger in i första posten) är att det från det nya golvet är en rak och skarp kant nedåt och den välvda tröskeln når inte samma nivå förrän nästan 30 mm in.
Floating_Cow Floating_Cow skrev:
Golvet är faktiskt en smula lägre än tröskelns högsta punk, det kan röra sig om ca 2-5 mm. Problemet (som man kan se i min grova skiss som jag lägger in i första posten) är att det från det nya golvet är en rak och skarp kant nedåt och den välvda tröskeln når inte samma nivå förrän nästan 30 mm in.
L profil kan funka bra, finns även lister som är gjorda för övergångar mellan två olika nivåer också.
 
metallist?
 
P Pappa1986 skrev:
metallist?
Menar du en vanlig platt som ska gå från golvet till tröskeln? Eller en L-profil i metall, som jag tänkte i början?
 
T Tompafix skrev:
L profil kan funka bra, finns även lister som är gjorda för övergångar mellan två olika nivåer också.
Jo jag håller med, men de övergångslister jag har sett (har inte sett ALLA givetvis) skulle behöva sågas till och förankas i den undtre ströskeln med sneda eller försänkta skruvar vilket jag inte har möjlighet att göra just nu.
 
Jag hade satt en nivålist i metall. Finns 4 cm breda. Jag har själv gjort en liknande grej vid en trappa. Det som är knepigt är att hitta lister där skruvhålen sitter i den lägre delen. Man ska ju helst inte skruva genom det flytande golvet. K-Rauta var det enda stället där jag hittade sådana nivålister. Länkar ett exempel. Finns i lite olika längder och färger.
https://www.k-rauta.se/produkt/nivalist-dione-0-15mm-slat-skruv-brons-270cm/6417083018091
 
  • Gilla
Floating_Cow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.