Hej!

Vi har haft ett företag lägga nytt golv i vårt enplanshus, ett vitlaserat ekgolv. Vi studsade något på valet av trösklar de satte in, då de var i "vanlig" ek och inte behandlade - vilket gjorde att de stack ut mycket från resten av golvet. Vi fick då svaret att det inte fanns några andra ek-trösklar. Vissa av trösklarna verkar de ha satt fast konstigt för vissa av dem har på kort tid spruckit, varför vi bad dem ersätta dessa. Sagt och gjort, och nu är de nya trösklarna tydligt vitpigmenterade. Bra på ett sätt, mjukare övergång mellan rum, samtidigt som de sticker ut jämfört med de tidigare "vanliga" ektrösklarna. När jag påpekade detta fick jag till svar att det finns bara en sorts ektröskel, och nyansskillnaderna kan variera.

Är det verkligen så, eller försöker de bara komma undan smidigt? I mitt tycke känns det jättekonstigt att man kan lägga x antal timmar på att dividera om vilket nyans man vill ha på ett golv, för att sedan bara smälla på med de trösklar man lyckas komma över?

De rekommenderar att vi på eget bevåg ska behandla dem för att få den nyansen vi vill ha, men det tänker jag blir också en utmaning nu när vi inte har samma utförande på samtliga trösklar? Ska sägas att pga otaliga andra missar och slarv är vårt förtroende fullständigt förbrukat för hantverkarna, varför jag väljer att vända mig till er för råd.

Bifogar en bild där man dels ser den gamla, ersätta tröskeln bredvid en spillbit från den nya, samt golvet ifråga.

Tack på förhand!
 
  • Träplankor på laminatgolv, möjlig renovering eller golvprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller man sig till standardtrösklar som man kan köpa för dylika områden så är det nog som de säger. Vill man ha nåt utöver det så handlar det nog om att köpa obehandlat trä på "metervara" och sen behandla/måla själv.
 
R
C Cosmo89 skrev:
Hej!

Vi har haft ett företag lägga nytt golv i vårt enplanshus, ett vitlaserat ekgolv. Vi studsade något på valet av trösklar de satte in, då de var i "vanlig" ek och inte behandlade - vilket gjorde att de stack ut mycket från resten av golvet. Vi fick då svaret att det inte fanns några andra ek-trösklar. Vissa av trösklarna verkar de ha satt fast konstigt för vissa av dem har på kort tid spruckit, varför vi bad dem ersätta dessa. Sagt och gjort, och nu är de nya trösklarna tydligt vitpigmenterade. Bra på ett sätt, mjukare övergång mellan rum, samtidigt som de sticker ut jämfört med de tidigare "vanliga" ektrösklarna. När jag påpekade detta fick jag till svar att det finns bara en sorts ektröskel, och nyansskillnaderna kan variera.

Är det verkligen så, eller försöker de bara komma undan smidigt? I mitt tycke känns det jättekonstigt att man kan lägga x antal timmar på att dividera om vilket nyans man vill ha på ett golv, för att sedan bara smälla på med de trösklar man lyckas komma över?

De rekommenderar att vi på eget bevåg ska behandla dem för att få den nyansen vi vill ha, men det tänker jag blir också en utmaning nu när vi inte har samma utförande på samtliga trösklar? Ska sägas att pga otaliga andra missar och slarv är vårt förtroende fullständigt förbrukat för hantverkarna, varför jag väljer att vända mig till er för råd.

Bifogar en bild där man dels ser den gamla, ersätta tröskeln bredvid en spillbit från den nya, samt golvet ifråga.

Tack på förhand!
Standard trösklar i ek brukar vara lackade, sedan skiljer sig ek väldigt mycket allt ifrån ljust till lite mörkare, vill man ha en jämnhet på trösklar så måste man åka och välja ut dessa efter eget tycke på brädgården.
 
När det gäller ek, så finns det 2 olika som är de vanligaste på marknaden. Amerikansk Vitek och Amerikansk Rödek. Vitek är lite finare i nyanserna, lite jämnare, MYCKET hårdare men dyrare. Rödeken är lite mjukare och kan skilja sig enormt i nyanser. Det är väldigt svårt för list-/tröskeltillverkarna att få exakt samma nyans på de olika batcherna, främst då vitlaserat där det röda lyser igenom.
 
Finns och finns , specialbeställning men de har rätt i att de inte finns hemma på byggvaruhusen
 
  • Ett golv med laminatplankor i olika nyanser vid en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar! Då betalar jag och ser glad ut, och hoppas att jag om en månad eller två har vant mig så pass mycket att jag inte bryr mig längre... :)
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.