Har sökt bland alla tröskeltrådar men verkar inte hitta svar på just mina frågor.

I stugans badrum som jag håller på att bygga om har jag nu kommit till att montera innerdörren. Golvet är spånat men inte flytspacklat och en ny vägg mot hallen har byggts upp. Nivån mellan dörrväggens syllöverkant och spånet är ca 25 mm. På spånet ska det flytas ungefär 20 mm mot sagda vägg och sedan klinker på det hela.

1) Hur flytspacklar man egentligen mot dörren? Får man flyta direkt mot syllen eller ska man bygga upp med en remsa gips? 25 mm gipsremsa är ju inte mycket att skruva i...

2) När jag kikar på GVK får jag uppfattningen om att man alltid har tröskeln under klinkret. D.v.s. man lägger klinker mot tröskeln och får då en snyggare övergång än om tröskeln hamnar ovanför klinkergolvet. Är detta rätt uppfattat?
 
Om jag uppfattde din fundering rätt.... Så när jag tänker på hur dom gjorde hos mig, tror jag dom la en ekbit under.
 
Om det är ok att flyta direkt mot syllen är en frågeställning löst. Tröskeln avser jag att montera direkt på syllen då Byggmax inte verkar ha underdelar till sina karmar, endast karmsidor och överliggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.