Mikael_L
Tjaba.
Nu har jag två dörröppningar som ska bli färdiga så fort som möjligt.
Karm och dörr sitter i, men jag planerar att demontera karmen vid tröskelmontaget, men det kanske inte behövs.

Men vad ska man välja, en riktig tröskel, en tröskelplatta eller kanske bara en enkel list?
Jag har bilder på de två senare, men någon tröskel är inte köpt.

Varför ska man välja det ena eller andra?

Slår man i tårna, ljuddämpning, snyggare osv ?? ... Tja, ordet är fritt
 
  • troskelplatta.jpg
  • list.jpg
Röstar på den nedre, bredden stämmer bättre med stavarna i golven.

Nog inget man skall överanalysera, fö. Smäll dit och gå vidare med julstöket. :)
 
Jag tycker det är snyggast med platt tröskel, den bör ligga mellan karmarna (figursågad). Platt tröskel/list är bättre för små barnfötter, enklare vid städning (damsugarrobortar borde klara platta trösklar).
 
Mikael_L
Vill man ha bästa ljuddämpningen mellan rummen så är det väl tröskel som gäller?
 
  • Gilla
Funfun
  • Laddar…
En riktig tröskel är alltid snyggast men inte mest praktisk, nej man behöver inte demontera någon karm för att montera varken tröskelplatta eller tröskel men kanske justera karmen för att det skall bli tätt och fint.
 
Förlåt för OT, men eftersom jag snart ska lägga parkett och sätta dörrkarmarna i mitt eget bygge är jag lite nyfiken.
På dina bilder ser det inte ut som att du ställt karmarna på parketten.
Jag undrar därför varför inte?
Blir det inte snyggast (mindre springor) att lägga parketten först och sedan skruva dit karmarna?
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Förlåt för OT, men eftersom jag snart ska lägga parkett och sätta dörrkarmarna i mitt eget bygge är jag lite nyfiken.
På dina bilder ser det inte ut som att du ställt karmarna på parketten.
Jag undrar därför varför inte?
Blir det inte snyggast (mindre springor) att lägga parketten först och sedan skruva dit karmarna?
Det är första gången jag gör det ...

Och jag ifrågasätter nu mig själv, varför jag inte gjort som du skrev. :|
 
Det är givetvis enklast att först lägga golvet och därefter sätta karmarna, men man bör/skall göra en rörelsefog i golvet som man sedan döljer med en tröskel.
 
Ok, tack för ett grymt snabbt svar.
Då behöver jag inte vara orolig för att jag gjort någon tankevurpa.
Jag har nämligen höjt alla dörrposter 15mm (2115mm) när jag reglat innerväggar just för att få plats med golv (parkett och/eller klinker) under karmarna.

Blir det inte risk för att dörrbladet slår i tröskelplattan om man gör så som du gjort?
 
Om man monterar klickgolv när dörrkarmen är monterad kan man lägga en bit klickgolv mot dörrkarmen, rita höjden, sen ta handsågen och såga av karmen. Sedan pressa in klickgolvet under karmen, blir grymt snyggt och kan röras! :)
 
Beroende på vad man har för ventilation i huset kan man inte välja vad man vill. De flesta nybyggda hus idag har frånluft i badrum, kök och liknande utrymmen. Man kan då inte ha en tröskel som dörren sluter tätt mot. En tröskelplatta med ca en cm springa till underkant dörrblad är att rekommendera.
 
Mikael_L
De här trösklarna jag ska fixa är till sovrum som har tilluftsventiler.

Frånluftsventilerna är i rum som saknar tröskel (och dörr) + badrummet där det finns en välventilerad badrumströskel.

Så antagligen kan jag inte göra alltför tätt.

Men då slinker väl en massa ljud förbi samtidigt ...
 
lorens skrev:
Om man monterar klickgolv när dörrkarmen är monterad kan man lägga en bit klickgolv mot dörrkarmen, rita höjden, sen ta handsågen och såga av karmen. Sedan pressa in klickgolvet under karmen, blir grymt snyggt och kan röras! :)
Kan tipsa om att en Japansåg är perfekt för detta jobb. I Mikaels fall går det nog att såga bort en bit av karmen i efterhand (skydda golvet bara) och limma på en liten kloss som skjuter in under dörrkarmen.
 
Mikael_L
Det hela är på väg att få sina lösningar.
Som Gabbe1 så skarpögt la märke till och påpekade så har jag ju dabbat mig vad det gäller urtaget i golven närmast tröskeln. Delvis av denna orsak har det stannat upp lite nu.
Jag har iaf köpt en tröskelplatta och en tröskel, och bestämt mig för att använda tröskeln på ett ställe.
Jag har dock krånglat till det lite och kört spår med handöverfräsen för att försänka tröskeln lite.
Men det är klart nu och gick bara bra.

Jag tänkte återkomma sen med lite bilder och resultat.
 
Limmade du tröskeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.