Jag renoverar nu mitt garage och ska lägga in klinkers. Hur fixar jag tröskeln snyggast och bäst? Jag har försökt hittat bra bilder på hur man kan göra men hittar inget förutom ord jag har svårt att förstå :)

Har ni bra tips på bilder hur man kan göra, t.ex i genomskärning eller så?
 
Jag satte ett galvat vinkeljärn 40*40 som jag fäste med expandermuttrar och försänkta M6 insex genom järnet. Sedan en sträng silikon mellan järn och kliniker.
 
Misstänker att du har svängdörrar? Hur gör man med en motorstyrd port som hissas upp? Sätter man järnet just där porten åker ner eller längre ut? Min dörr är som på insidan och portens ytterkant kanske är 20cm ut ifrån dörren. Ska man ha klinker även på utsidan men kanske men en vilket neråt så det blir avrinning och i slutet sätta vinkeljärn?
 
Jag har takskjutport. Satte järnet i framkant, dvs på L-stödet på plattan och klinker ända fram. Det lutar ca 1cm på 20, från utsidan där porten går ner till klinkern möter järnet. Porten går ner på klinker. Jag har golvvärme på hela tiden så det blir aldrig snö eller is vid porten.
 
Redigerat:
Jag tror att det blir att sätta klinker ända fram till där porten går ner och sen direkt efter sätta vinkeljärn i samma höjd som klinkern och direkt efter det lägga stenplattor utanför.
 
Lättare att förklara med en bild...
1454755863355-1099094642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ahh jo men exakt nått sånt jag tänkte mig, fast man kan väl sluta med klinker vid porten och direkt börja med marksten utanför så slipper man dra ut innomhusgolv utomhus. Det ser ut som att sista raden lutar lite. Ser för övrigt nice ut :) Tack!
 
Tack!

Järnet ligger på kanten av plattan för att inte knäcka L-stödet när man kör över kanten. Har du bara sänkt ner plattan efter där porten går ner ser jag inget problem med att lägga marksten efter järnet. Jag tyckte det var enklast att fortsätta med granitklinkern då den är frostsäker.

Stämmer bra att sista raden lutar lite.
 
Tycker du inte det ser lite konstigt när klinkern går ut ur huset då? Hade det inte varit snyggast om du satt järnet just där dörren går ner och sen direkt efter marksten?
 
Klinkern är inget som stör mig. Man har inte så många alternativ till placering av järnet då funktionen är att skydda kanten på plattan från nötning och hindra skivan på utsidan L-stöden från att knäckas.
 
Personligen gillar jag inte när man ser inomhusgolvet utanför garaget, men det är en smaksak. Personligen skulle jag nog lägga ett kraftigt järn som Robert-san01 gjort, och sedan sluta med klinker precis innanför porten. Utanför (och under) porten skulle jag nog gjuta betong i ett lämpligt fall ut mot järnprofilen.

Ett annat alternativ är att lägga en stilig plåt som täcker från järnprofilen och in till portens insida.

Har sett alldeles för många nybyggda garage där fallet är åt fel håll, så vattnet samlas mot garageporten och till slut tränger in i garaget (eller ännu vanligare - forsar in när porten öppnas).
 
Intressanta tips, tack!
 
Korvgubbe
Ett alternativ är att lägga den raden med en avvikande klinker, till exempel ljusgrått golv inne i garaget och så svart klinker på raden som hamnar utanför porten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.