Hej!
Behöver lite idéer på hur jag kan lägga en tröskel här för att få den att lappa över på ett bra sätt men också göra så det blir hyfsat snyggt trots det otroligt skeva golvet lutande från vänster till höger i bild. Tänker att det blir svårt att dölja lutningen med en list nedanför tröskeln oavsett hur jag gör?

Vill ha en ektröskel, vad lägger jag under och vilken typ av list hade ni lagt nedanför på hitsidan av tröskeln?

Spånskivan som ligger i skåran är högst provisorisk och ligger bara för att täcka nedsänkningen i skåran:)

Golvövergång med lutande ekparkettgolv mot svart klinkergolv och provisorisk spånskivetröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W Wahlstroom skrev:
Hej!
Behöver lite idéer på hur jag kan lägga en tröskel här för att få den att lappa över på ett bra sätt men också göra så det blir hyfsat snyggt trots det otroligt skeva golvet lutande från vänster till höger i bild. Tänker att det blir svårt att dölja lutningen med en list nedanför tröskeln oavsett hur jag gör?

Vill ha en ektröskel, vad lägger jag under och vilken typ av list hade ni lagt nedanför på hitsidan av tröskeln?

Spånskivan som ligger i skåran är högst provisorisk och ligger bara för att täcka nedsänkningen i skåran:)

[bild]
Jag har golv som lutar likt ditt och där har jag limmat fast en list under tröskeln. Listen har jag sågat till så den följer golvets lutning innan jag limmade fast den i tröskeln. Skulle det kunna fungera för dig? Köp en eklist i samma nyans som din tänkta tröskel.
 
Ett annat alternativ är att lägga tröskeln nere på trägolvet och sedan sätta en hörnlist på klinkerkanten...
 
Tillverka en egen tröskel som du klyver i rätt vinkel så det stämmer med lutningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag har golv som lutar likt ditt och där har jag limmat fast en list under tröskeln. Listen har jag sågat till så den följer golvets lutning innan jag limmade fast den i tröskeln. Skulle det kunna fungera för dig? Köp en eklist i samma nyans som din tänkta tröskel.

Ja det hade kanske funkat. Eller går det att lägga en vanlig bräda med nånting under, typ masonit för att ljuga bort lutningen. Sen lägga tröskeln uppe på och sen listen utanpå?

Tänker att det är svårt att skära den så snett utan att allt spricker i och med att det blir relativt tunt?
Sågar du den med cirkelsåg isf eller spricker det då?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Tillverka en egen tröskel som du klyver i rätt vinkel så det stämmer med lutningen.
Funkar det att klyva en så pass tunn bräda utan att det spricker med cirkelsåg?
Vilken typ av virke hade du tagit?
 
W Wahlstroom skrev:
Funkar det att klyva en så pass tunn bräda utan att det spricker med cirkelsåg?
Vilken typ av virke hade du tagit?
Nu har jag inga mått, men på bilden ser det ut att va minst 3-4 cm nivåskillnad på högersidan så så tunnt blir det väl inte?
 
Hej, prekärt läge....,.

Jag hade sågat ut en ektröskel som är högre och går från golv över klinkern.
Lite kilformad i höjdled på den smalare biten över klinkern och lite mer i höjdskillnad på den delen som täcker golvet.

Det går att hyvla sig en tröskel som har en radie, då går det att gömma höjdskillnaden bättre.
 
  • Gilla
Wahlstroom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.