Hej!

Vi har nyligen gjort om vårt badrum och jag upptäckte att tröskeln samt dörrkarm fått en trolig fuktskada då jag såg en misstänkt grön/blå mögelfläck. Vårt badrum är litet så det är troligt att lite vatten från duschen har kommit emot träet. Fallet bedömer jag vara bra (så gott jag kan bedöma det) men det rinner undan bra och flyter inte ut över golvet.

Hursomhelst, vatten har uppenbarligen kommit emot tröskeln och dörrkarm. När jag påtalade detta slipade de tröskeln så mycket de kunde (fläcken satt så djupt att den inte gick att slipa bort helt) och lackade den sedan. Mina frågor är nu:

Kan man verkligen förvänta sig att en seriös hantverkare monterar en obehandlad ektröskel i ett (litet) badrum?

Jag vill gärna att de byter ut dörrkarm och tröskel helt och hållet, är det rimligt begärt?

Är monteringen av tröskeln i enlighet med regler mm för badrumsrenoveringar?

Stort tack för hjälp av andra med mer insyn!
 
  • Vägg och golv detalj, dörrkarm, sliten målarfärg, betonggolv, trätröskel, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn där vägg möter golv, träpanel, dörrtröskel, betongunderlag. Slitage och smuts syns vid dörrkarmens nederdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det svart sådär så har det nog varit blött längre än att "det bara kommit åt lite vatten" En ektröskel är ganska tålig oavsett om den är behandlad eller inte.
Sen är det lite oklart varför du vill att de byter både karm och tröskel? Är det för att det är missfärgat eller är det för att du är livrädd för mögel? Vilket det inte är överhuvudtaget. Eller ja på sätt och vis är det ju en påväxt men trä blir sådär när det blir blött länge. En vanlig bit trä exponerat för väder och vind ute blir också svartgrå till slut....
 
S Stefan1972 skrev:
Blir det svart sådär så har det nog varit blött längre än att "det bara kommit åt lite vatten" En ektröskel är ganska tålig oavsett om den är behandlad eller inte.
Sen är det lite oklart varför du vill att de byter både karm och tröskel? Är det för att det är missfärgat eller är det för att du är livrädd för mögel? Vilket det inte är överhuvudtaget. Eller ja på sätt och vis är det ju en påväxt men trä blir sådär när det blir blött länge. En vanlig bit trä exponerat för väder och vind ute blir också svartgrå till slut....
Tack för svar!

Anledningen till att jag vill att de byter är för att jag vill ha en ofläckad tröskel samt karm. Jag är inte orolig för själva mögeltillväxten i sig. Det är därför jag ville höra med er, är det ett orimligt krav att be dem byta eller är detta något man får räkna med i ett badrum? Känns ju lite surt att kort efter renovering ha fått fläckar...

Sen väcker det ju frågan hos mig som har 0 koll på detta, är allt rätt monterat och våtskyddat? I mitt tycke ska man inte förvänta sig fuktskador så pass snabbt i ett nyrenoverat badrum?
 
nä det som gör att det känns konstigt är att det uppenbarligen kom så fort. Känns mer som att det svarta redan fanns där när tröskeln monterades......
 
Detta är inte ett "svar" utan bara min personliga reflektion.
Min första tanke när jag såg bilderna var att det inte ser ut som en "fuktskada" från att det kommit vatten "från golvet"... Fläcken på tröskeln är ju på ovansidan, och "fläcken" på karmen är ju sedan "ovanför" tröskel fläcken.
Nu kan ju en fuktskada för all del "krypa upp".. Men jag kan inte förstå hur dessa fläckarna skulle kunna vara från "fukt från golvet", då det inte syns några som helst spår av fuktskada nere vid golvet ?
Detta skrivet med reservationen att bilderna kanske inte är representativa för hur"skadan" såg ut innan hantverkaren "åtgärdat" den. Det kanske såg radikalt annorlunda ut innan "åtgärden".
M.v.h.
P.S. Om bilderna är efter "åtgärden" så tycker jag att den "vertikala delen" av mjukfogen mellan tröskeln och karmen ser lite "tattig" ut... men det kanske bara är jag som är pedant. Det viktigaste är ju att den är tät.
D.S.
 
O Oen skrev:
Detta är inte ett "svar" utan bara min personliga reflektion.
Min första tanke när jag såg bilderna var att det inte ser ut som en "fuktskada" från att det kommit vatten "från golvet"... Fläcken på tröskeln är ju på ovansidan, och "fläcken" på karmen är ju sedan "ovanför" tröskel fläcken.
Nu kan ju en fuktskada för all del "krypa upp".. Men jag kan inte förstå hur dessa fläckarna skulle kunna vara från "fukt från golvet", då det inte syns några som helst spår av fuktskada nere vid golvet ?
Detta skrivet med reservationen att bilderna kanske inte är representativa för hur"skadan" såg ut innan hantverkaren "åtgärdat" den. Det kanske såg radikalt annorlunda ut innan "åtgärden".
M.v.h.
P.S. Om bilderna är efter "åtgärden" så tycker jag att den "vertikala delen" av mjukfogen mellan tröskeln och karmen ser lite "tattig" ut... men det kanske bara är jag som är pedant. Det viktigaste är ju att den är tät.
D.S.
Duschen är väldigt nära dörren, så min tanke är att det runnit vatten från duschen som sen fått "stå" mot tröskeln och därigenom orsakat skadan. Eftersom golvvärmen inte fick sättas på första veckorna så kan jag tänka mig att eventuellt vatten på golv inte har torkat upp så snabbt som man har velat.

Skadan ser mer eller mindre ut som innan den slipades ner. Dvs, ingen större fläck eller skada i sig - jag är mer fundersam på om det är ett varningstecken i sig att den överhuvudtaget blev av.

Jag tycker också att fogningen ser ut att vara rätt fult gjord. Kanske inte det stället dit blicken söker sig vanligtvis, men när jag nu tittar på det så ser det lite taffligt gjort. Min tanke var också att be dem göra om fogningen, men jag vet inte om det bara är att ta bort befintlig och sätta dit en ny?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.