Har en cylinder til en nyckel som är väldigt trög. Känns nästan som det är en klack som du måste lyfta nyckeln över för att kunna vrida om nyckeln. Vad för nyckel behöver jag för att ta bort ringen runt låset? Jag har prövat med att använda assa låssprej i låset men det hjälper inte. Vet inte om det finns någon video om detta på youtube?
 
  • Dörr med metalliskt dörrstopp eller lås, blå yta, säkerhetsdetalj, skruvhål synligt, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toblin77 Toblin77 skrev:
Har en cylinder til en nyckel som är väldigt trög. Känns nästan som det är en klack som du måste lyfta nyckeln över för att kunna vrida om nyckeln. Vad för nyckel behöver jag för att ta bort ringen runt låset? Jag har prövat med att använda assa låssprej i låset men det hjälper inte. Vet inte om det finns någon video om detta på youtube?
Är det inte en vanlig insektsnyckel?
Låscylindern sitter fastskruvad från insidan om du vill komma åt att ta bort den.
 
Dekorringen (cylinderring, trimring) kan sitte med en liten spårskruv, insexskruv eller torxskruv, på bild ser det ut att vara en insexskruv.
Det tröghet du beskriver beror troligtvis på slitage vilket en omläggning eller ny låscylinder löser.
Antingen är det dåliga nycklar eller mer troligt slitage i låscylindern.
Olsin Olsin skrev:
I den här videon från 1 minut till 4 minuter ser du hur man tar loss cylindrarna.

Montera lås eller byta cylindrar ytterdörr - YouTube
Det är ett klipp där låscylindrarna lossas men jag undrar varför han lossar trycket och vredskylten samt så är inte cylinderpropparna något borrskydd utan för att uppfylla certifieringskravet på kontrollerbar demontering.

Jag lossar endast dekorringen, hylsan och cylinderpropparna på insidan så jag kan skruva loss låscylindrarna, sedan lossar jag hylsan med cyliderringen kvar på utsidans låscylinder och flyttar det till den nya låscylindern.
 
Redigerat:
Nu har jag fått bort den yttre "fasade" kåpan med hjälp av en insektsnyckel som ni skrev. Däremot sitter den andra kåpan under som berget och jag får inte bort den fast jag trycker in den lilla piget på undersidan. Det funkar på utsidan men inte på insidan. Måste få bort kåpan för att kunna sätta ett yale doormanlås på insidan. hur får jag bort kåoan? Har prövar med 556 i hålet och även att dra med en rörtång men den sitter som berget. Bilderna är från utsidan. Insidan borde ju funka likadant.
 
  • Blå dörr med slitet låscylinder, omgiven av parkerade bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en cylindrisk metallföremål med hål nära kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är skruvar där som håller cylindern, hela låset. Lossa dom och du har det i handen.
 
Du verkar ha den låscylinder som är för insidan på utsidan så du behöver inte lossa någon mer "kåpa" (cylinderhylsa).
Gör som i klippet ovan och vrid nyckeln till kl 2 på den sidan som är i bild och demontera cylinderproppen sedan kan du skruva loss låscylindern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.