Hej!
Jag har en Stiga Park Comfort åkgräsklippare av 2006 års modell med ett 107 cm aggregat. Den har en 15,5 Hk Briggs & Stratton-motor.

Den har en helt klockren gång vid fullgas och klipper hur fint som helst i torrt och kort gräs.
MEN..när jag ställer åkgräsklipparen på tomgång dör den. Den dör inte direkt utan efter ca 10 sek, lite som om att någon stryper den sakta. Vad kan problemet vara här? Köpte den för 3 år sedan och har inte bytt olja sedan dess, bara fyllt på. Inget annat gjort heller.
Kan man justera tomgången på någon utav dessa reglage? se bild. 20150712_182437_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanstående kan jag leva med, dock är mitt andra problem lite jobbigare. Som jag sa tidigare måste det egentligen vara torrt och framförallt inte för långt gräs, max kanske 5 cm för att den inte ibland skall "sluta klippa". Motorn och allt går men klippaggregatet slutar klippa. Då får man stå still en stund och sedan startar den upp igen. Knivarna är bytta och slipade.
Ändå skall väl en så pass stor motor klara gräs på i alla fall 7 cm (som mitt är idag)? En helt vanlig villagräsmatta.

Trevlig kväll!
 
Jag skulle börja med att rengöra förgasaren och framförallt serva maskinen, nytt luftfilter stift och bränsle filter. Samt ny olja.
Självklart skall Stigan klara den gräshöjden , den skall kunna klippa ängsgräs.
Verkar som om drivremmen till aggregatet slirar när det får lite belastning.
 
Läste nu att den går bra på fullgas. Missade det. Då kan du justera upp tomgången. Men, se till att serva maskinen också i samband med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.